yA Bank har ikke nok data til å bli vurdert.
Klikk for detaljer
I går var jeg dessverre igjen nødt til å logge meg inn i YAs oppgraderte nettbank. Dessverre, fordi erfaringene med den nye nettbanken blir bare stadig mer frustrerende. Fra å ha vært en fornøyd kunde, er jeg på grunn av erfaringene med den nye nettbanken nå fullstendig oppgitt. Etter at jeg i går måtte gjennom en lang utholdenhetsprøve bare for å komme inn i banken, der det gjentatte ganger kom opp en rød boks med melding om at det var oppstått en feil slik at de etterspurte data ikke var tilgjengelig, toppet det hele seg fullstendig da jeg skulle betale en større regning som forfaller om et par dager.. På betalingssiden er det et felt som heter «KID eller melding». Siden det dreier seg om en faktura uten KID-nummer, skrev jeg inn den nødvendige melding om hva betalingen gjaldt der. Og hva svarer banken? Jo, for sikkerhets skyld med rødt:«KID er ugyldig». Også jeg skjønner faktisk at meldingen min ikke er et gyldig KID-nummer! Men så lenge jeg ikke har et slikt for dette betalingsoppdraget, lar altså fakturaen seg ikke betale. Et siste forsøk med tomt «KID eller melding»-felt ga samme resultat: «KID er ugyldig»! Og for å gjøre det krystallklart: At banken nå heller ikke lar meg betale regninger uten KID er bare en liten flik av det problemkomplekset jeg er havnet i. Noen andre eksempler fra problembuketten: Det er nå mye over en måned siden nettbanken ble oppgradert. Forut for dette fikk jeg melding om at YA kuttet ut BankID for kundene, dette uten at man hadde tilbud om noen alternativ innloggingsmulighet. Det var åpenbart ikke YAs ansvar at jeg som gammel bankkunde ikke lenger hadde gyldig BankID og derfor ikke ville ha tilgang til mine egne midler i banken. Man overlot til meg å søke hjelp hos en annen bank for å få den nødvendige BanklD der. Uten en annen banks imøtekommenhet ville jeg altså havnet i en situasjon der jeg ikke lenger ville ha tilgang til innestående på egne YA-konti. Den måten YA fraskrev seg sitt soleklare ansvar her, forteller det meste. Nå har jeg imidlertid BankID, men det hjelper jo lite når man skal betale fakturaer uten KID-nummer. Ved problem med betalinger foreslår YA å bytte nettleser eller å prøve nettbrett. Jeg har gjort alt dette, med samme negative resultat. Omtrent samtidig med at de gamle BankID-ene ble ugyldige, mottok jeg melding om at nettbanken skulle oppgraderes. Meldingen var sendt 4. februar med varsel om at nettbanken ville bli utilgjengelig i fire dager allerede fra 8. februar. Jeg ville jo trodd at med et så kort varsel ville det være en selvfølge at alt som var lagret i banken i tilknytning til min brukskonto også ville være tilgjengelig etter oppgraderingen. I meldingen het det imidlertid at alle mottakere lagret i den gamle nettbanken måtte legges inn på nytt. Selv hadde jeg ikke mulighet for å få gjort dette før stengingen. I dag ser jeg konsekvensene av dette, i form av at på kontoutskriftene står nå et stort antall innbetalinger bare oppført med mottakers kontonummer, ikke navn. Nå må jeg altså lete med lys og lykte for å finne hvem de aktuelle mottakerne er! I meldingen av 4. februar fikk jeg heller ingen informasjon om at arkivet ville bli borte. Dette etterlyste jeg allerede 14. februar, forgjeves. Om det forholder seg slik at arkivet, med bl.a. uunnværlige e-fakturagrunnlag og fakturagrunnlag for avtalegiroer, bare ganske enkelt ville bli borte ved oppgraderingen, er det helt meningsløst at YA-bank ikke informerte om dette. Jeg ser ikke noe i oppdatert «Status på endringer i nettbank» som tyder på at arkivet vil bli lagt inn igjen og stiller spørsmålstegn ved hvorvidt YA-bank hadde anledning til å fjerne dette. Tidligere kontoutskrifter er heller ikke lenger å finne. Dette er altså en del av problembuketten. I dag har jeg gjort nok et forsøk på å betale regningen min, helt til fånyttes. Klage er sendt, men banken har ikke latt høre fra seg! Det er dessverre ikke mulig å gi mindre enn én stjerne i vurderingene! Oppgraderingen er en skandale, verken mer eller mindre.
Fornøyd kunde i mange år, men banken den er i dag er ikke annet enn ELENDIG. Blant annet pga: - Fjernet BankID for alle kunder på kort varsel. Jeg mistet tilgang til egen lønnskonto som følge av dette. - Utenlandsbetaling fjernet. - Ubrukelig nettbank både på desktop og mobil. F.eks. ikke mulig å legge inn meldinger i betalinger. - Elendig kommunikasjon og holdning ovenfor kunder siden de fikk nye eiere og alt gikk ad undas. I tillegg har de like kølsvarte sjeler som alle andre banker som tjener grovt med penger på å markedsføre svindyre forbrukslån til samfunnets svakeste. Karma vil en dag ta eierne i denne banken.
Banken fungerer rett og slett dårlig, men takk for at dere startet opp med å utfordre storbankene.
Dette har vært en fantastisk bank i mange år for min del. Jeg har hatt alle mine transaksjoner her, betalt regninger og hatt kredittkort. Den tid er forbi. jeg sletter herved mitt kort - og tar ut alle mine penger fra denne banken. Forferdelig bank!
Har vært yA bank kunde i rundt 10 år og det har gått brillefint helt til i år. Nå er det snart takk for meg. Først fjernet de utenlandsbetaling uten det har så stor betydning for meg. Men BankID: Herre jemini hvilken seriøs bank er det som ikke tilbyr BankID??? Også nå er det funksjonen til nettbanken. Nå ender det med dobbeltbetaling når du endrer kontonummer for betaling på eFakturaer... kundeservice ser ikke ut til å bry seg med dette, og regner saken som avsluttet iflg e-post til meg...
Umulig å få kontakt på telefon. Kommer ikke inn på mine kontoer, pga. vi har ikke brikke som virker.
Vanskelig å få oversikt etter fjerning av mobilbank og innføring av ny nettbank
Skulle betale en faktura fra konto i Yabank. Får brukt bankID på mobil, men får beskjed om at "du har ingen aktive konti". Kommer ikke inn verken via nettside eller app. Yabank har utvilsomt funnet oppskriften på hvordan man skal bli kvitt kundene..
Appen er borte, BankID er borte, kommer ikke en gang inn i nettbanken nå, men får feilmelding om at det ikke er noen aktive konti. Når man ikke får betalt regningene og gjort de mest grunnleggende ting i banken sin er det vel på plass med én stjerne? Håper de retter dette opp, de mister i alle fall meg som kunde.
Helt forferdelig kundeservice. Dere får aldrriiii svar på deres henvendelser. Hold dere unna! Uansett om dere har spørsmål om tjenestene, søker jobb hos de eller er allerede kunde så får dere ALDRI et svar!
Jeg har brukt Ya-bank i snart 10 år til både sparing, lønnskonto og Visa debet kort. Fusjoneringen med Ressurs bank og bytte fra Visa til MasterCard i fjor markerte begynnelse på slutten, selv om RessursBank forsikret oss kunder om at vi ikke vil merke noen endringer etter fusjoneringen. Så tok de bort BankId, men jeg fikk utstedt nytt id i Sbanken, der jeg hadde et konto fra gammelt av. For mange år siden byttet jeg nemlig fra Skandia Banken, når Ya kunne tilby høyere rente og bilde på Visa-kortet. Deretter tok Ya Bank bort muligheten for utenlandsbetaling, og dette medførte at jeg måtte flytte enda mer i retning av Sbanken for å få denne tjenesten. Og til slutt kom den siste endringen som brakk ryggen til kamelen - omlegging av nettbanken og fjerning av appen. Grensesnittet i banken ble fullstendig uoversiktlig, med menyen for de aller mest brukte funksjonene flyttet til bunnen av siden. Fargelegging av kredit og debet linjer forsvant, mens fontstørrelsen for sifrene ble gigantisk. Betalinger til forfall ble gjemt bort. Endring av kontonavn kan gjøres via ett obskurt menyvalg. Totaloversikten med saldo etter at betalingene er gjennomført ble borte. Kun transaksjoner for 1 år tilbake i tid er bevart! Det siste er kritisk. Jeg brukte appen mye, men nå må alt gjøres via en nettleser på telefonen, og for å logge på må man bruke BankId - ingen TouchId autentisering på iOS lenger! Signert netpost i banken er borte - for å kontakte de må man skrive i et åpent kontaktskjema. Alt i alt, og med tanke på at jeg allikevel nå måtte gjøre enkelte ting i Sbanken, ble det ganske naturlig å ta det siste steget - avslutte MasterCard kortet, flytte avtalegiroene og flytte pengene. Sbanken har da også en bra app-løsning. Og for sparing, gir Easybank en høyere rente. Det virker som om Ya-Bank skalerte ned sitt kundeservice. Før tok det 1-2 minutter for å komme gjennom. Nå satt jeg i 15 minutter i telefonkø mens jeg skrev denne omtalen. Når jeg omsider kom gjennom, var kundeservice personalet raskt og behjelpelig. Ya Bank har tilsynelatende gjort alt for å få kundene til å flytte vekk fra seg. Er dette intensjonen? Har RessursBank tenkt på avskaffe sin konkurrent på sikt?
Denne versjonen burde aldri vært sett i produksjon! Utviklingsavdelingen kan ikke ha hørt om Beta-versjon med test på noen få kunder. "Vi jobber nå med feilretting og forbedring..." er greit ved mindre feil, men ikke nok for et så uferdig produkt. At ikke Kundeservice rekker å svarer på 12 dager forteller det meste.
Jeg har brukt Ya bank som dagligbank i mange år. Enkelt, greit og oversiktlig. Etter at Resurs Bank tok over har ting forandret seg. Først byttet de alle kort fra Visa til Matercard, greit nok. Så måtte jeg legitimerer meg på postkontoret for å beholde min Bank ID (GDPR regler), greit nok. Noen uker etter at jeg hadde fornyet min Bank ID hos Ya Bank kom meldingen om at de ikke lenger tilbyr Bank ID til sine kunder, og at du må få dette igjennom annen bank. Jeg synes det er underlig at man må ha eller opprette et kundeforhold i annen bank for fortsatt å kunne ha normal tilgang til sine konti i Ya Bank (og var det ikke mulig å gi meg et hint når jeg allerede var i gang med å ordne med ny Bank ID)? Det siste er omleggingen av nettbanken. Den gamle fungerte fint. I den nye nettbanken har jeg mistet oversikt, forfall på betalinger og betalingshistorikk. Banken lå nede fredag 8. februar kl 14.00 til mandag 11. februar kl. 08.00 for implementere den nye løsningen. Det var på ingen måte lenge nok. For etter dette har de hele tiden rettet feil i nettbanken. Før omlegging av nettbanken ga de beskjed om at lagrede betalingsmottagere ville forsvinne, og rådet kundene til å skrive ned mottagere, for så å legge de inn igjen i den nye nettbanken. Klønete. I samme åndedrag som de bytter nettbank til, i mine øyne en dårligere versjon enn den forrige, så kutter de muligheten til mobilbank og app på telefonen. Mens jeg pakker snippesken og finner meg en ny dagligbank håper jeg fellesutgiftene, som forfaller i disse dager, blir betalt på vanlig måte. Jeg vet ikke, for jeg har ikke lenger oversikten. En ting er i alle fall sikkert, neste forfall blir i ny bank.
Det startet med at vi måtte skaffe bankid fra annen bank, dette var greit. Men så byttet dem nettbank system og appen forsvant. Dette er noen av problemene: Jeg får feilmelding ved endring av forfallsdato (og dem sier det ikke er noe galt hos dem), itillegg har dem tatt vekk knappen som het "Betal nå". Kan ikke endre navn på høyrente konto. Kan ikke lenger gå tilbake i tid for å se hvor mye det var på konto. Alt er mer tungvindt uten nettbank appen, fordi man kan ikke lenger logge inn eller bekrefte endringer med fingeravtrykk og overføringer mellom kontoer er tungvindt uten Appen. Layouten på den nye siden deres er uoversiktlig.
Har ikke lenger avtale med VISA og man får MASTERCARD istedet. Mange butikker tar ikke kortet deres lenger og jeg har ofte problemer med å få betalt. Har nå ventet i snart 14 dager på å få erstattet et ødelagt kort. Å være 14 dager uten betalingskort er lenge. Andre banker har sendt nytt kort i løpet av 2-3 dager. Å ringe dem er helt umulig. Tar 30 minutter å stå i kø og noen ganger bryter linja rett før man får svar. Og dette er telefonlinja hvor man skal sperre kort ved misbruk eller man har mistet kortet!
Opplever store vanskeligheter med å få kontakt med de. Har betalt inn mer enn skyldig og fortsatt krever de mer, ja jeg forstår det er renter og pluss pluss pluss. Men hos de står det at det er innbetalt mindre enn det faktisk er gjort. Det er dette jeg vil ha visshet om, hvorfor beløpet vises mindre. Fikk også nå når alt er/skal være innbetalt tilbud om betalingsfri? måned med ett gebyr på 300,- Er dere seriøse??? Nei, dette er ett VG innslag verdi spør du meg.