yA Bank har ikke nok data til å bli vurdert.
Klikk for detaljer
For det første besvares ikke henvendelser til kundesenteret, hverken på telefon eller via E-post. Det er utmattende å prøve. For det andre har banken ikke lenger Bank-ID. Den sluttet med det 6/2-19, så nå er du avhengig av å ha et kundeforhold til en annen bank med Bank-ID for å betjene dine konti i yA-bank. Det er jo helt forkastelig. For det tredje kan du ikke lenger overføre penger til utlandet.
Yabank har sagt opp avtale om BankID for alle sine kunder fra 6/2-19. Det betyr at alle BankID tjenester er ubrukelige. Det verste er at jeg aldri fikk melding om dette. Det er mulig de sendte et fysisk brev i januar (en annen kunde sier det), men da var jeg for lengst reist til SØ Asia. Beskjeden er IKKE sendt på mail!! Nå får jeg ikke kjøpt flybillett hjem eller benyttet andre BankID tjenester.
For en tid siden skrev jeg en meget god omtale, fem stjerner og med tittel "Topp bank". Jeg mente hvert ord som står der. Jeg må dessverre korrigere dette. Hvorfor? I brev fra banken datert 9.1. d.å. får jeg beskjed om at min BankID ikke lenger vil fungere fra 6.2. samt at hvis jeg ikke har BankID fra en annen bank, må jeg skaffe meg det. Min ev. nye BankID fra en annen bank kan jeg selvsagt da benytte for å betjene mine kontoer hos yA Bank, får jeg videre beskjed om. Med andre ord må jeg opprette et kundeforhold til en annen bank for å komme inn på min nettbank hos yA Bank (sic.). Vel, andre banker krever en aktiv brukskonto for å utstede BankID. Ja, hvorfor skal de påta seg denne kostnaden uten videre? Hvordan forklarer så yA Bank at det ikke lenger gir oss kunder BankID? De skriver at bankens avtale med Eika dessverre opphører fra 6.2.19 - og derfor kan banken ikke utstede BankID! Det er ingen forklaring. Eika har vel ikke sagt opp sin avtale med yA Bank? Det er vel yA Bank som nå har valgt ikke å være en alliansebank med Eika? Men hva slags bank er det som ikke gir BankID til sine kunder? Hva er den egentlige forklaringen? Det koster jo litt å ha avtale med Eika, men ikke all verden - og alle banker bør koste på seg denne servicen til sine kunder (egentlig være forpliktet); det kan ikke være rett og rimelig å overlate denne kostnaden til andre banker. yA Bank er en meget lønnsom bank for sine eiere, jf. at Sveaas tjente 400 millioner på yA Bank i 2015 ("Drømmeavkastning", skrev Dagens Næringsliv (DA) 16.7.15). I 2015 ble yA Bank et datterselskap av Resurs Bank. Jeg fikk beskjed om at det ikke skulle medføre endringer for meg som kunde. 30.11.18 ble yA Bank til Resurs Bank (fusjon) - og virksomheten drives av Resurs Bank også i Norge. Jeg fikk da bl.a. beskjed om at nettbanken vil fungere akkurat på samme måte som før. Det kan hende den gjør - hvis jeg hadde kommet inn på den; jf. at jeg fra 6.2.19 er jeg uten BankID. Jeg har henvendt meg til kundeservice og de sier at jeg ikke trenger skifte bank, kun skaffe meg BankID fra en annen bank! "God dag mann økseskaft", sier jeg. Men hva skal stakkars ansatte på kundeservice si?
Elendig kunde service. Prøver å nå dem på tlf., nytter ikke. Skriver inn. Får ikke svar. Må skaffe ny ID Brikke fra annen Bank. Jeg har nå besluttet å bytte Bank.
Etter at resurs bank kjøpte opp banken, er alt som var bra før blitt dårligere og dårligere, rock bottom er nådd etter at de stopper elementære banktjenester som utenlandsbetaling og bank id, dette kaller jeg å dytte kundene foran seg. Begriper ikke hvorfor de gjør det, direkte selvskading. Etter en time i telefonkø kom jeg gjennom og spurte forsiktig hvorfor? svaret var at det skal bytte banksystem, jeg spurte hva slags banksystem? Men det kunne kundeservice ikke svare på. Bytte prosessen er igang..
Overlater til kunden å betale for ny ID-brikke og gir for kort frist til bytte.
Etter at Resursbank overtok, har Yabank krympet sitt tilbud vesentlig: Tilbyr ikke utenlandsbetaling. Tilbyr ikke BankID (!). Kontaktskjema for kredittkort fungerer ikke, man må sende mail. Der får hver henvendelse et nytt saksnummer så det blir vanskelig å samle saksgangen. Mine mailer besvares først etter flere purringer over 5-10 dager, og det skjer ikke noe i saken som banken erkjenner er deres feil, men som de ikke har løst etter over 3 måneder. Har dessverre ikke noe vesentlig positivt som veier opp for ulempene.