yA Bank har ikke nok data til å bli vurdert.
Klikk for detaljer
Vært strålende fornøyd i rundt 10 år. Så begynte de virkelig å rote det til for seg for noen måneder siden. Nå er jeg bare helt matt. Nå virker det hele useriøst, som om de ikke vet hva de driver med. Fascinerende å se hvor fort de har klart å ødelegge omdømmet sitt. Rasende Facebookinnlegg, mye dårlige omtaler her. De er klar over ulike feil, men opplyser ikke om dem før man som kunde selv klager på en mangel. Som da jeg ikke skjønte hvorfor jeg ikke fikk en utbetaling jeg skulle ha. Da jeg til slutt skjønte at det ikke var avsenders feil, så ringte jeg kundeservice. Der kunne de fortelle at de var fullt klar over feilen, og jobbet intenst med å rette den. Jeg vet ikke om den er rettet. Det kom aldri noe mer informasjon. Jeg fikk avsender til å bruke en annen bankkonto. Nå er det permanent beskjed med at de har lang responstid på kundeservice, og også en stadig tilbakevendende pop-up-linje om hvordan man som kunde selv endrer på betalingsoppsett (dette må nå alle vite, fordi de har klart å endre maks beløpsgrense til 0 for de fleste av kundene sine). Tenkte først at SÅ elendig kan de da umulig velge å forbli. Så mange åpenbare feil og mangler bør det være enkelt å rette opp i. Har derfor fortsatt konto i banken. Men måneder har gått uten bedring, så nå er det slutt.
Fra å ha en tillitsvekkende og god nettbank-løsning (Eika sin løsning som mange sparebanker benytter) går Ya Bank etter å ha blitt oppkjøpt av Resurs Bank, over til noe som virker som en ikke-uttestet prototyp av en elendig nettbank løsning. Dette skjer ved årsskiftet 2018/2019. Følgende skjedde da: -Arkiverte bank-meldinger fra mange år tilbake forsvant fra nettbankløsningen, for aldri mer å komme tilbake dit -Det samme skjedde med mottager-registeret -Navngivning av ulike konti, samt angivelse av hovedkonto er ikke lenger mulig -Løpende saldo ved kontobevegelser vises ikke lenger -Transaksjonsinformasjon vises ikke lenger ved Bank-ID signering, bortsett fra beløp -Oppretter du autogiro-avtaler kan det ta opptil et par måneder(!) før de fungerer -Dersom en autogiro-avtale ikke betales, grunnet for lite på konto, har du ingen mulighet til å endre betalingsdato(!) En bank som tidligere var attraktiv grunnet høy innskuddsrente og ok nettbankløsning, er ikke lenger verdi et kundeforhold!
Forferdelig tungvint at det ikke finnes en app og at eneste alternativ da er vanlig bankid innlogging i nettleser. Anbefaler ingen å bytte bank før de har dette på plass. Plusset til yaBank er bank axept og visa i samme kort.
I går var jeg dessverre igjen nødt til å logge meg inn i YAs oppgraderte nettbank. Dessverre, fordi erfaringene med den nye nettbanken blir bare stadig mer frustrerende. Fra å ha vært en fornøyd kunde, er jeg på grunn av erfaringene med den nye nettbanken nå fullstendig oppgitt. Etter at jeg i går måtte gjennom en lang utholdenhetsprøve bare for å komme inn i banken, der det gjentatte ganger kom opp en rød boks med melding om at det var oppstått en feil slik at de etterspurte data ikke var tilgjengelig, toppet det hele seg fullstendig da jeg skulle betale en større regning som forfaller om et par dager.. På betalingssiden er det et felt som heter «KID eller melding». Siden det dreier seg om en faktura uten KID-nummer, skrev jeg inn den nødvendige melding om hva betalingen gjaldt der. Og hva svarer banken? Jo, for sikkerhets skyld med rødt:«KID er ugyldig». Også jeg skjønner faktisk at meldingen min ikke er et gyldig KID-nummer! Men så lenge jeg ikke har et slikt for dette betalingsoppdraget, lar altså fakturaen seg ikke betale. Et siste forsøk med tomt «KID eller melding»-felt ga samme resultat: «KID er ugyldig»! Og for å gjøre det krystallklart: At banken nå heller ikke lar meg betale regninger uten KID er bare en liten flik av det problemkomplekset jeg er havnet i. Noen andre eksempler fra problembuketten: Det er nå mye over en måned siden nettbanken ble oppgradert. Forut for dette fikk jeg melding om at YA kuttet ut BankID for kundene, dette uten at man hadde tilbud om noen alternativ innloggingsmulighet. Det var åpenbart ikke YAs ansvar at jeg som gammel bankkunde ikke lenger hadde gyldig BankID og derfor ikke ville ha tilgang til mine egne midler i banken. Man overlot til meg å søke hjelp hos en annen bank for å få den nødvendige BanklD der. Uten en annen banks imøtekommenhet ville jeg altså havnet i en situasjon der jeg ikke lenger ville ha tilgang til innestående på egne YA-konti. Den måten YA fraskrev seg sitt soleklare ansvar her, forteller det meste. Nå har jeg imidlertid BankID, men det hjelper jo lite når man skal betale fakturaer uten KID-nummer. Ved problem med betalinger foreslår YA å bytte nettleser eller å prøve nettbrett. Jeg har gjort alt dette, med samme negative resultat. Omtrent samtidig med at de gamle BankID-ene ble ugyldige, mottok jeg melding om at nettbanken skulle oppgraderes. Meldingen var sendt 4. februar med varsel om at nettbanken ville bli utilgjengelig i fire dager allerede fra 8. februar. Jeg ville jo trodd at med et så kort varsel ville det være en selvfølge at alt som var lagret i banken i tilknytning til min brukskonto også ville være tilgjengelig etter oppgraderingen. I meldingen het det imidlertid at alle mottakere lagret i den gamle nettbanken måtte legges inn på nytt. Selv hadde jeg ikke mulighet for å få gjort dette før stengingen. I dag ser jeg konsekvensene av dette, i form av at på kontoutskriftene står nå et stort antall innbetalinger bare oppført med mottakers kontonummer, ikke navn. Nå må jeg altså lete med lys og lykte for å finne hvem de aktuelle mottakerne er! I meldingen av 4. februar fikk jeg heller ingen informasjon om at arkivet ville bli borte. Dette etterlyste jeg allerede 14. februar, forgjeves. Om det forholder seg slik at arkivet, med bl.a. uunnværlige e-fakturagrunnlag og fakturagrunnlag for avtalegiroer, bare ganske enkelt ville bli borte ved oppgraderingen, er det helt meningsløst at YA-bank ikke informerte om dette. Jeg ser ikke noe i oppdatert «Status på endringer i nettbank» som tyder på at arkivet vil bli lagt inn igjen og stiller spørsmålstegn ved hvorvidt YA-bank hadde anledning til å fjerne dette. Tidligere kontoutskrifter er heller ikke lenger å finne. Dette er altså en del av problembuketten. I dag har jeg gjort nok et forsøk på å betale regningen min, helt til fånyttes. Klage er sendt, men banken har ikke latt høre fra seg! Det er dessverre ikke mulig å gi mindre enn én stjerne i vurderingene! Oppgraderingen er en skandale, verken mer eller mindre.
Fornøyd kunde i mange år, men banken den er i dag er ikke annet enn ELENDIG. Blant annet pga: - Fjernet BankID for alle kunder på kort varsel. Jeg mistet tilgang til egen lønnskonto som følge av dette. - Utenlandsbetaling fjernet. - Ubrukelig nettbank både på desktop og mobil. F.eks. ikke mulig å legge inn meldinger i betalinger. - Elendig kommunikasjon og holdning ovenfor kunder siden de fikk nye eiere og alt gikk ad undas. I tillegg har de like kølsvarte sjeler som alle andre banker som tjener grovt med penger på å markedsføre svindyre forbrukslån til samfunnets svakeste. Karma vil en dag ta eierne i denne banken.
Banken fungerer rett og slett dårlig, men takk for at dere startet opp med å utfordre storbankene.
Dette har vært en fantastisk bank i mange år for min del. Jeg har hatt alle mine transaksjoner her, betalt regninger og hatt kredittkort. Den tid er forbi. jeg sletter herved mitt kort - og tar ut alle mine penger fra denne banken. Forferdelig bank!