Telia Bredbånd opplever for tiden en nøytral trend i kundevurderinger.
Klikk for detaljer
Som IT nerd og Get/Telia kunde over flere år må jeg si meg meget frustrert. Før jeg går inn i detaljer på alt som er helt på tryne med Telia, må du huske at Fiber-nett fra Telia er også dyrere enn de fleste konkurrentene sine priser ved samme hastighet per måned. 1. Høy latency Første problemene ble tydelige da Get gikk offisielt over til Telia. Har vært godt kjent med Telia Carrier og deres problemer med datatrafikk-routing internasjonalt. Infrastrukturen er så dårlig at det er som å kaste en mynt om man får 300ms latency eller 150ms basert på hvor datatrafikken din blir avlastet når det passerer. Dette er et problem man kan sjekke selv med Tracert kommandoer og sjekke de ulike server-hoppene. Fordi at Get gikk over til å bli Tela, betydde det at alt av datatrafikk er nå ved default satt gjennom Telia Carrier. Den eneste måten å tvinge datatrafikken til å gå en annen vei enn gjennom Telia sin even elendige infrastruktur er ved å permanent ha på en VPN. Ofte ville en VPN refusere og stabilisere min latency med 30%. Synd at regningen til Telia ikke dekker utgiftene mine for å betale for en VPN for å rette opp i deres egen infrastruktur. 2. Uryddig system (internt) Dersom du forventer at de bruker telefonnummeret du har registrert deg med, eller at de skal gi deg informasjon om forventede pakker/service er det bare å be. Ved tilfeller der du må ringe tilbake til kundeservice blir det hodebry. For ofte vil den neste personen du snakker med ikke ha noen peiling på hva den første skulle notere/forsøke å ordne opp i/sende. Det er som at de opererer helt individuelt fra person til person. Da må man starte hele problemløsningen på nytt for å selv gi den nye personen i kundeservice. Har også ventet på ny sending av ruter i over én måned uten svar, fordi Telia bestemte seg for å sende bekreftelse til et gammelt hus-telefonnummer som aldri ble lagt inn i systemet av oss; framfor å bare bruke mobilnummeret vi har i systemet. Skulle trodd hele selskapet opererer med post-it notater. 3. Kundeservice som stenges tidlig med kø I motsetning til konkurrenter, holder Telia sin kundeservice verken åpent hele døgnet eller har kort ventetid. Forrige gang jeg trengte at de rettet opp i en liten feil tok det 45 minutter med kø. Flaks at det ikke var midt i en arbeidsdag med hjemmekontor at nettet streika. 4. Dyrere enn andre Hadde alltid et inntrykk av at Telia var passe-passe fordi at det var rimelig og veldig utbredt. Tok visst feil der da jeg nylig sjekket rundt og fant ut at omtrent hver eneste konkurrent har lavere priser per måned for samme pris. Noen har til og med høyere hastigheter opp/ned for lavere pris. Snakker ikke om ukjente leverandører heller. 5. Presser deg på å bruke "deres" modem. Akkurat dette er bare sleipt. Det er utrolig synd at alle som ikke er godt kjent med internett og modem blir rett og slett lurt til å kjøpe overprisa søppel av modem fra dem. Framstår for de fleste at deres modem er eneste valget, men det er det selvsagt ikke. 6. Svak opplastningshastighet. Forklarer seg selv. Lykke til med å laste opp store dokumenter/videoer. Konklusjon; hver gang jeg snakker med kjente som bor i nærheten blir jeg like misunnelig på at de kan ha Altibox, Telenor eller andre leverandører av fiber, hvor mange av dem har under halvparten av min latency til en rekke verdensdeler. Skulle ønske det var noe på min side som forårsaket problemene, men det faktum at å bruke en VPN løser mange av problemene viser nokså tydelig at det er problemer hos Telia/Telia Carrier gjennom hele veien. Dersom du har muligheten til å velge noe annet, så styr unna. Vil også legge til at det hender det er nesten umulig å streame i 4K på de travleste delene av dagen (uten at andre er koblet på nettet mitt) til tross for 250mbps nedlastningshastighet.
Vi har igjen fått 2 stk selgere fra Telia på døren. For 3 gang! Ektefellen sa med en gang at vi ikke er interessert. Vi er fornøyd med det vi , har og kommer ikke til å bytte. Denne selgeren med svensk accent , ga seg ikke med det. Han forlangte et svar på hvorfor han ikke fikk presentere sitt produkt og hvorfor vi som kun 2 familier i gata takket nei. Det ble igjen sagt nei, og at vi på ingen måte skylder noen som helst forklaring. Han ble fortalt å slutte med å være innpåsliten og gå vekk og vist porten. Et nei er et nei. Men tror du han gikk, Nei…. Han fortsatte å tvinge seg på, og si at et nei ikke alltid er et nei. Telia, dere skal vite at den slags selger svekker deres omdøme, og jeg vil ikke vurdere deres produkt som aktuelt noensinne. Møter han på døra igjen ringer jeg myndighetene.
Telia anbefalte å bytte ut det gamle Get-modemet (hadde egen trådløs ruter koblet til dette). Det nye modemet, med innebygget trådløs ruter fungerer mye dårligere enn det gamle - nettet er ustabilt, Wifi'en faller ut, og modemet må ofte restartes. Antar at dette er et bevisst opplegg fra Telia, for å få kundene til å kjøpe tilleggsutstyret til 990,- i etablering og 49,- pr mnd.
Irriterende, stoppet hele veien. Ble avbrudd mens vi så på. Det skjedde flere ganger på dagen. Om dere kan gjøre noe for det!
Hadde Get i mange år uten nevneverdige problemer med hverken hastighet eller stabilitet. Etter at Telia overtok og jeg fikk nytt utstyr har jeg problem med stabilitet flere ganger i måneden. Det mest vanlige er 2-3 sek lag spikes som går utover spilling og kvalitet på div strømming. Telia kundeservice påstår at alt fungerer hos dem og skylder på ruteren min, men merkelig at jeg aldri hadde problemer med Get. Testet også med nettverkskabel rett i modemet og det løser ikke problemet. Har også mistet internett midt på natta ved flere anledninger. Telia skriver aldri noe på hjemmesiden sin, og de sender heller ikke ut noe info i etterkant om problemer. Kundeservice hos support er stort sett hyggelig men når de konsekvent påstår at det ikke er noe galt hos dem blir det poengløst å ta kontakt. Vet ikke om det er infrastruktur hos Telia eller modemene de bruker som er dårlige, men jeg gikk fra å problemer maks en gang i året med Get til flere ganger i måneden med Telia. Styr unna hvis du kan!
Kundeservice sier at de ikke kan øke hastigheten slik at kunden får hastigheten han/hun betaler for. Hva kunden får er ikke noe de kan gjøre noe med. Rart at GET sin tekniske support klarte å kompensere for lav hastighet i sine systemer? Noen som tror jeg får fratrekk på faktura?
Takket ja til 1 års avtale med trådløst bredbånd av dørselger. Ble lovet stabilt nett, med god hastighet. Han viste kart over nabolaget, der det fremkom hvor mange kunder de hadde i nærheten av oss. 6 desember ble uteantenne og innedel montert. Umiddelbart fungerte alt tilsynelatende helt fint. Dagen etter oppstod problemene. Nettet faller ut hver natt. Dagen etter må jeg ringe kundeservice, for der å vente ca 1 time på at de skal lete etter problemet. Noen ganger gidder de ikke engang å forsøke å rette feilen, men ber meg ringe tilbake over helga. Dette har ført til at vi har vært uten Internett alle helger, inkludert julehelg og nyttårshelgen. Dersom nettet blir tilkoblet igjen, faller det bort innen det har gått 48 timer. Vi har hatt tekniker hjemme hos oss, uten at dette hjelper. Forsøker å heve avtalen, men får da beskjed om at jeg må betale 7500kr, dersom jeg ikke er interessert i å løse problemet. I tillegg har Telia baller nok til å sende meg faktura for Internett nå i januar. Et Internett jeg ikke får benyttet! For å unngå inkasso må jeg betale denne. De skulle sende ny tekniker som et siste forsøk, men jeg venter i spenning. STYR UNNA TELIA. Forbrukerrådet er kontaktet.