Fortum opplever for tiden en nøytral trend i kundevurderinger.
Klikk for detaljer
I fjor sommer ble jeg oppringt av Fortum som ga meg tilbud om ny strømavtale som innebar at jeg skulle betale det samme som jeg gjorde da (aug.2020) hver måned det neste året. INGENTING ble sagt om at hvis prisen oversteg hva jeg da betalte, ville bli liggende som gjeld hos Fortum. Stor var overraskelsen da jeg skulle sjekke avtalen som jeg visste snart utløp. Til tross for mine innbetalinger er jeg skyldig kr. 8000! Er dette virkelig lovlig? Skal informere Forbrukerrådet og sjekke videre. Hvis dette er lovlig, har ikke jeg mulighet for annet enn oppdeling i flere mindre innbetalinger, noe jeg ser at de nødig vil. Jeg kommer selvfølgelig til å bytte leverandør etter dette. Slutter meg til flere andre, og sier STYR UNNA.
Fortum bedriver bare lureri. De presenterer et produkt over tlf på en misveiledene måte og skjuler de viktige vilkårene i e-postbekreftelsen (de viktigste punktene står ikke på hjemmesiden!). Om du klager så får man høre at "vi beklager for at du tror at produktet er noe annet enn hva det egentlig er. Vi beklager også for at selger på tlf ikke informerte godt nok, men du burde brukt 14 dagers angrerett". Likevel når jeg leser gjennom produktbeskrivelsen som står på deres nettside sammen med kundeservice på tlf, så sier de seg enig at de bør endre formuleringen av produktet. Altså, de er enig at formuleringen er misveiledene, de har beklaget for at selger på tlf ikke informerte godt nok, men jeg må likevel betale? Bravo!
Jeg får bare purringer eller inkassovarsler. ingen post eller noe. har prøvd å bli kvitt dem lenge men kommer bare flere regninger. Fint om jeg kunne fått kontakt med kundeservice, fått regningen på mail eller telefon så man kan betale. fått opprettet bruker hos fortum. styr unna
Vært i en oppsigelsesprosess i 2 måneder. Får fortsatt fakturaer. Kundeservice lover alt, men holder ingenting. ALDRI BRUK FORTUM
Jeg ble dessverre lurt av selger til å prøve fortum og «skreddersydd strømavtale». Jeg angret dagen etter og sendte angreskjema, men det ble ignorert. Snakket med dem flere ganger. Fikk strømregning selv om jeg bare skulle ha en slags overvåkning. Pushy og respektløse og masete selgere ringte meg. De sendte regningen til inkasso uten varsel. Dyr strøm, idiotisk konsept, grusom kunderservice. Føler meg lurt og manipulert. Styr unna.
Fortum har stort sett datasystemene sine i orden. Fakturaer kommer når de skal, og Fortum er flinke til å informere om prisendringer på strømavtalene sine via (tilsynelatende) autogenererte nyhetsbrev på e-post. Og for den som har el-bil er det verdt å merke seg at man som ordinær strømkunde kan få rabatt på lading ved offentlige ladestasjoner hos ReCharge (Tidligere Fortum Charge & Drive), forutsatt at man etterspør rabatten. Men som eksisterende strømkunde har jeg kontaktet kundeservice hos Fortum ved noen anledninger det siste året, både via telefon og e-post. E-post har blitt besvart etter 1,5-2 uker. På telefon har Fortum riktig nok en funksjon som gjør at man kan bli ringt opp igjen når de har en ledig kundebehandler (hvis man ønsker), i stedet for å bli sittende og vente i telefonkø. Men det har gjerne tatt 2-3 timer før jeg har blitt ringt opp igjen. Jeg synes ikke dette er veldig imponerende.
Hadde Lik betaling. Når det ble stilt spørsmål om vi kunne endre dette til et annet abonnement ble det fortalt at det ikke skulle være noe problem. En uke etterpå mottar vi en regning på 11 000 kr hvor det kun står på faktura, restsaldo lik betaling. Rett og slett svindelselskap, vi kommer til og bytte strømselskap snarest. Dårlig på kundeservice, du får kanskje svar etter ett par uker.