Gudbrandsdal Energi opplever for tiden en nøytral trend i kundevurderinger.
Klikk for detaljer
Jeg inngikk en avtale om pristak i juli. Mot et gebyr skulle GE sette en makspris (altså pristaket), og avtalen ble sterkt markedsført som om den skulle gi trygghet. To måneder senere skrudde de prisen veldig høyt og fjernet pristaket (selv om de fremdeles tar betalt for gebyret for pristak). Informasjonen ifbm. dette har vært elendig. I tillegg ble første sending av faktura etter dette beleilig forsinket, og det gikk enda flere dager før vi oppdaget det. Har prøvd å snakke med GE, men etter en time i kø i tlf, fikk jeg en lite imøtekommende kundebehandler på tlf som virket til å lese fra et manus, og som ikke ville høre etter. Hun forklarte at siden jeg hadde fått 2 greie fakturaer med avtalen, var det rett at jeg skulle betale mye nå. Den siste fakturaen er over tredobbelt av det spotpris ville gitt, og avtalen har på ingen måte vært lønnsom eller gitt trygghet. Sendte de en epost for 9 dager siden, og en purring for 2 dager siden. Har ikke fått svar på noen av delene. Har også prøvd messenger uten hell.
Hei Sara! Det er leit å høre at du ikke er fornøyd, og vi beklager at det har tatt tid å få svar fra oss. På grunn av en høy pris på variabelavtalene og en lav gjennomsnittlig spotpris gjennom oktober har flere kunder fått en høyere strømregning enn forventet. Strømstøtten beregnes på grunnlag av spotprisen, og ikke strømavtalen den enkelte har. Det har vært tydelig kommunisert i bestillingsskjema, bestillingsbekreftelse og prisvarsel at Pristak er en variabel avtale, og at prisen er jevn gjennom døgnet. I prisvarslene står det også at strømstøtten beregnes ut månedlig gjennomsnittspris på Nord Pool. I appen viser vi også både din pris og spotpris, slik at man enkelt kan sammenligne. Som forklart i prisvarslet kan man her også enkelt bytte til spotprisavtale dersom man ønsker det, da det ikke er bindingstid på denne avtalen. For vår del er det viktig å poengtere at dette ikke er en ønskelig situasjon for oss, og det er ikke noe vi gjør for å tjene mest mulig penger. Som strømleverandør kjøper vi en vare (strøm) og selger videre til forbruker. På variabel avtaler kjøpes denne inn på forhånd. Når markedet forventer høye priser, gjenspeiles det i prisen vi må betale. Da vi sikret prisen for oktober, var det forventet en langt høyere strømpris. Markedet spådde en økende spotpris på opp mot 8-9 kroner i vintermånedene. I oktober falt derimot spotprisen som gjorde at spotprisen ble et godt stykke under variabelprisene våre. Det er helt normalt at det vil være en prisforskjell mellom spotprisavtaler og variable strømavtaler, og det kan slå begge veier. Men de høye prisene har gjort at avviket i oktober er ekstra stort målt i kroner og øre. Med vennlig hilsen Ann Iren Ryen Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon
Jeg klager på svært høy faktura for variabel pris for oktober, da jeg har ikke helt skjønt min strømavtale. Fikk avslag på klagen, fikk ingen oppdeling av betaling, eller ingen tilbud om hjelp med betalingsavtale. Tommel ned for Gudbrandsdal Energi denne gangen 😡
Hei! Det er leit å høre at du ikke er fornøyd. La oss prøve å forklare. Når avtalen inngås sender vi bestillingsbekreftelse hvor avtalevilkårene står forklart. Dersom det blir gjort endringer av avtalen sender vi informasjon om dette på e-post og på Min side/app, i god tid før endringen trer i kraft. På denne måten har du tid til å kontakte oss for nærmere forklaring på hva endringen går ut på. Vi er behjelpelige med å utsette eller dele opp fakturaen dersom du ønsker det, men dette avhenger av en forespørsel om dette fra deg :-) Med vennlig hilsen Ann Iren Ryen Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon
Gikk inn på linken på forbrukerrådet, da gjaldt ikke avtalen lengre - Kjeltringer som alle andre😕- Skikkelig useriøst måte for å få kundene over på
Hei! Da tror jeg du må ha klikket deg inn på lenken akkurat i det det ble gjort en produktendring. Håper du tok kontakt med vårt kundesenter og fikk til hjelp til bestilling :-) Med vennlig hilsen Ann Iren Ryen Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon
1 øre påslag og null månedsgebyr- det er slik jeg ønsker det. Har ikke apper, lading av bil og styring av strøm.
Hei Magne! Takk for hyggelig omtale. Prøv gjerne ut appen vår også, den kan være nyttig og innsiktsfull selv om man ikke bruker smartlading og annet :) Med vennlig hilsen Ann Iren Ryen Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon
Mine erfaringer er gode og er enkelt å forstå hvordan det er satt opp i forhold til de andre jeg har brukt.
Hei Leif! Tusen takk for fin omtale, det er hyggelig å høre at du er fornøyd :-) Med vennlig hilsen Ann Iren Ryen Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon
Lett å få kontakt med, god kundeservice Oversiktelig app
Hei Beth! Tusen takk for flott omtale, det er veldig hyggelig å høre at du er fornøyd :-) Med vennlig hilsen Ann Iren Ryen Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon
GE sa opp GE Trygg avtalen uten personlig kontatkt med det resultat at jeg fikk plutselig en regning som var kr 5000 mer enn måneden før. Melding jeg fikk tolket jeg som at topp pris for strøm var kr 5 ikke at det var satt som fast pris. Jeg ser nå etter en annen leverandør av strøm.
Hei! Vi handler inn kraft på forhånd for våre kunder på variable avtaler, som GE Trygg. Innkjøpene for oktober har, sammenlignet mot spotprisen, vist seg å være høyere enn hva spotprisen har blitt levert på. Spotprisen sitt lave nivå har overrasket både oss og store deler av kraftmarkedet. I store deler av juli, august og september var det omvendt, da var prisen langt lavere enn spotprisen. Dette har blant annet du nytt godt av, da fakturaene dine for august og september har vært svært lave. Grunnen til dette er at strømstøtten baserer seg på spotprisen i området ditt, ikke din avtalepris. Baksiden med en slik avtale kom denne måneden. Dette er dessverre noe av risikoen ved å ha en slik avtale hvor prisen settes på forhånd. Det er viktig for oss å presisere at vi ikke tjener på at spotprisen gikk kraftig ned, da vi har kjøpt inn strømmen på forhånd til nettopp denne prisen. Du ble informert om ny pris både via e-post og meldingsboks på Min side /i appen. Her fikk du også informasjon hvordan du i appen kunne sammenligne prisen på din variable strømavtale mot spotpris samt hvordan du også kunne bytte avtale dersom du ønsket det. Det er helt normalt at det vil være en prisforskjell mellom spotprisavtaler og variable strømavtaler, og det kan slå begge veier. Men de høye prisene har gjort at avviket i oktober er ekstra stort målt i kroner og øre. Med vennlig hilsen Ann Iren Ryen Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon