Bytt.no har ved hjelp av to testpersoner, en 71 år gammel person fra Oslo, og en 34 år gammel person fra Kristiansand innhentet hundrevis av forsikringstilbud, på 37 ulike elbiler. Formålet med testen er for å synliggjøre hvilke elbiler som kan være billige, eller er dyre å forsikre.
Gjennomsnittsprisen på forsikringstilbudene som testpersonene mottok er benyttet som grunnlag for denne undersøkelsen.
Testen er gjennomført 27.01.21, og er basert på data hentet fra Finansportalen. Informasjon om testkriterier, og hvordan testen er gjennomført finner du i bunnen av artikkelen.
De billigste og dyreste elbilene å forsikre i 2021
Under finner du resultatlisten, sortert etter gjennomsnittlig årspris for en kaskoforsikring. Begge testpersonene har innhentet tilbud på akkurat de samme elbilene.
Forsikringsselskapene som det har vært innhentet tilbud fra har vært; Storebrand, If Skadeforsikring, Gjensidige, Frende, Eika, Sparebank1 og Tryg.
Dyre elbiler er dyrere å forsikre
Når resultatene fra testen kombineres med listeprisene for elbilene benyttet i testen ser vi en tydelig korrelasjon mellom utsalgspris og forventet årlig forsikringspremie.
Nybilsprisene er hentet fra Skatteetaten. Listeprisen hensyntar samme modellvarianten som vi tatt utgangspunkt ved innhenting av forsikringstilbudene.
Store prisforskjeller hos de ulike forsikringsselskapene
I grafen ser vi forsikringsselskapene som har deltatt i undersøkelsen, og den gjennomsnittlige årspremien våre to testpersoner har blitt tilbudt på de ulike elbilene.
For Testperson 1 kom If skadeforsikring ut som det gunstigste forsikringsselskapet, mens for Testperson 2 ble det billigste alternativet Gjensidige. Oversikten vektlegger gjennomsnittsprisen på alle elbilene som er med i undersøkelsen.
Undersøkelsen avdekker også store variasjoner internt hos forsikringsselskapene. Enkelte forsikringsselskaper kan være svært gunstig priset på noen elbiler, mens de på andre elbiler kan vise seg å være markedets dyreste.
Veiledende test - Forsikringspriser beregnes individuelt
Testen skal anses som veiledende, og skal på ingen måte anses som en dekkende undersøkelse, eller en anbefaling om hvilket forsikringsselskap man burde velge å forsikre seg i. Les mer om hvorfor man sjeldent burde velge forsikringsselskap basert på ‘best i test’.
Testen er utelukkende gjennomført for å tilby innsikt i hva ulike elbiler i gjennomsnitt har kostet å forsikre, basert på våre testkriterier. For å få et korrekt bilde av hva en elbil vil koste deg å forsikre, må du innhente egne forsikringstilbud. Bytt.no sin anbudstjeneste på forsikring må gjerne benyttes til dette formål.
Slik er testen gjennomført
Om personene som har deltatt i undersøkelsen
Testen er gjennomført ved hjelp av to testpersoner, som begge har ulik bakgrunn og forsikringsbehov. Et gjennomsnitt av tilbudene hver enkelt testperson har mottatt på de ulike elbilene er benyttet for å beregne en gjennomsnittlig tilbudspris.
Testpersonene:
Hver enkelt testperson har hatt egne testkriterier.
- Testperson 1: 71 år gammel person med bodstedsadresse i Oslo. Oppspart bonus er satt til 75%, i mer enn 5 år. Parkering på egen tomt. 4 000 i egenandel.
- Testperson 2: 34 år gammel person med bostedsadresse i Kristiansand. Ingen oppspart bonus (førstegangskjøper). Parkering på egen tomt. 6 000 i egenandel.
Tilbudene er innhentet med kaskoforsikring, og begge testpersonene har oppgitt at bilene er uten pant, at de ikke er leaset, at parkering skjer på egen tomt og at minstealder på sjåfør er over 25 år.
Øvrige fordeler som; Totalkunderabatt, medlemskap i fagforbund og andre rabattgivende goder/fordeler er fjernet eller ekskludert fra undersøkelsen.
Elbilene som er benyttet i undersøkelsen:
Testpersonene har testet de samme elbilene i undersøkelsen. Bilmerke, modelltype og årsmodell har vært identiske for av begge testpersonene. For elbiler med flere modelltyper, har vi etter beste evne benyttet den beste mest solgte varianten, så fremt det har vært mulig å fremskaffe data om dette.
Vi har etter beste evne forsøkt å finne, og å inkludere samtlige elbiler til salgs i undersøkelsen (samt enkelte elbiler som kommer for salg). Samtlige elbiler inkludert i undersøkelsen har som et minimum mottatt 6 unike forsikringstilbud fra ulike forsikringsselskaper, 3 til hver av testpersonene. Elbiler som ikke lengre selges som nybiler, eller som hovedsakelig benyttes i næringsøyemed er ikke inkludert i testen.
Forsikringsselskapene som har deltatt i undersøkelsen:
Forsikringsselskapene benyttet for å innhente tilbudene er: Storebrand, If Skadeforsikring, Gjensidige, Frende, Eika, Sparebank1 og Tryg. (Øvrige forsikringsselskaper er ikke inkludert i testen, grunnet manglende respons eller begrenset datagrunnlag.) Forsikringsselskapene er ikke informert om, eller har blitt kontaktet direkte i forbindelse med denne undersøkelsen.
Tilbudene er hentet fra Finansportalen.no. Testen er utført gjort den 27.01.21.