Forsikringsbransjen kan ofte fly under radaren, og mange av oss vet ikke engang hva vi betaler i forsikring hvert år. Likevel har nordmenn tusenvis av kroner å spare på å sammenligne pris på forsikringer jevnlig.
Lojale kunder betaler mest
Det er ingen skjult sak at forsikringspremien øker nesten hvert år, men som oftest er økningen såpass liten at vi klarer å akseptere det.
Det er kanskje ikke de store endringene fra år til år, men 500 kr her og 500 kr der blir etter hvert en solid økning. Denne økningen går mest utover lojale kunder som ikke har byttet på mange år.
Omtale fra Bytt.no: En kunde er misfornøyd med dyrere forsikring
Daglig leder i Bytt.no Daniel August Fritzman har mange års erfaring fra forsikringsbransjen. Han sier dette kan ha en sammenheng med den berømte dørstokkmila.
- Man blir mer og mer komfortabel med forsikringen sin desto flere år man har den, og dørstokkmila blir ekstra lang hvis man i tillegg ikke har hatt bruk for forsikringen sin.
- Lojale kundene betaler ofte ekstra, for å finansiere forsikringsselskapenes jakt etter nye kunder. I et forsikringsoppgjør er det vilkårene som gjelder. Hvor lenge man har vært kunde blir dessverre ikke hensyntatt, sier Fritzman.
Mange av Bytt.no sine brukere melder om store prishopp på deres forsikringer. Følger man denne trenden i noen år fremover så ser man at det er lojale kunder som kommer dårligst ut.
Heldigvis finnes det grep man kan gjøre for å snu denne trenden. Det er nemlig ikke slik at forsikringen blir dyrere for alle. Noen kunder klarer å holde forsikringsselskapene på “tå hev” ved å sammenlign priser og vilkår på anbud.
Slik får du selskapene til å konkurrere om deg på bytt.no:
- Velg hvilke forsikringer du ønsker tilbud på
- Motta tilbud fra ulike forsikringsselskaper
- Velg eller forkast tilbudene du mottar - helt gratis og uforpliktende
OM BYTT.NO: Bytt.no er en upartisk og nøytral sammenligningstjeneste for forbrukere. Vi legger til rette slik at du kan sammenligne priser og omtaler på like vilkår.
Omtale fra Bytt.no: En kunde er misfornøyd med dyrere forsikring
Tips: les hva andre har erfart
Forbrukere får stadig større makt i næringslivet, og det er ikke lenger like lett for useriøse aktører å levere dårlige tjenester uten at det kommer frem i lyset. Ved å lese andres erfaringer finner man raskt ut hvilke selskaper som strekker seg det lille ekstra for å holde kundene fornøyde.
På bytt.no kan du lese omtaler fra tusenvis av forsikringskunder for å finne ut hvilke leverandører som har de mest fornøyde kundene. Der finner du en liste over alle forsikringsselskaper i Norge hvor du kan se hvordan ditt forsikringsselskap gjør det i forhold til konkurrentene.
Så mye kan du spare
I forsikringsbransjen er det store prisforskjeller fra det billigste til det dyreste. En undersøkelse fra Norsk Familieøkonomi viste at det kan skille så mye som 12 000kr (!) på akkurat de samme forsikringene - fra selskap til selskap.
Dersom du aldri har hentet inn tilbud fra andre selskaper er det vanskelig å vite om du har en god pris eller ikke. Forsikringer er høyst individuelt, og det gjør det vanskelig å sammenlign priser uten at du faktisk tar kontakt med andre forsikringsselskap.
Slik får du selskapene til å konkurrere om deg
Sammenlign tilbud fra flere forsikringsselskaper
Det viktigste grepet du bør gjøre er å legge forsikringene dine ut på anbud. Ved å legge forsikringene ut på anbud får du raskt og enkelt vite hvorvidt avtalen du har er gunstig, eller veldig dyr (noe den ofte viser seg å være).
Får du et tilbud du ønsker å bytte til vil det nye forsikringsselskapet ordne alt det praktiske med ditt forrige forsikringsselskap. Det er like enkelt å bytte forsikringsselskap som det er å bytte strømavtale, og det er selvfølgelig helt gratis.
Slik sammenligner du forsikringsselskapene på bytt.no:
- Velg hvilke forsikringer du ønsker tilbud på
- Motta tilbud fra ulike forsikringsselskaper
- Velg eller forkast tilbudene du mottar - helt gratis og uforpliktende
Bonus: Ved å legge ut forsikringene dine på anbud vet forsikringsselskapene at de konkurrerer mot hverandre og kan strekke seg lenger enn hvis du tar kontakt med ett og ett selskap.