Garanti nybygg
Har man kjøpt et nybygg eller holder på å bygge en ny bolig, så følger det også med en garanti på dette bygget som dekker flere forskjellige elementer av boligen over ulike tidsperioder.
Først og fremst så dekker garantien alle krav forbundet med forsinkelser eller dersom det foreligger feil og mangler ved nybygget, og garnatien skal gjelde i minst 5 år etter overtakelse.
Utbygger skal levere boligen i samsvar med de eventuelle krav til kvalitet, utrustning, utforming og andre krav som er avtalt mellom partene, og dersom utbygger har utført jobben dårlig eller på feil måte så vil dette dekkes dekkes av garantien.
Arrangere eller dra på visning? Se sjekkliste for både kjøpere og selgere her
Dokumentasjon og boligmappa
Ved kjøp av bolig, og da spesielt boliger med garanti så må man alltid sjekke at dokumentasjonen stemmer.
Sjekk over salgsoppgaven, boligmappen og kontraktene man har med megler og entreprenør at det som står på papiret også gjenspeiles i boligen.
Ettårsbefaring ved nybygg
Det er vanlig å gjennomføre en ettårsbefaring med utbygger av nybygget ett år etter overtakelse, og det kan da være lurt å være forbredt.
Her kan det være lurt å ha med seg en fagmann, takstmann eller annen fagkyndig part for å gjennomgå boligen sammen med utbygger, da fagmenn gjerne kan se feil ved boligen som ikke er like synlige for resten.
Feil og mangler ved bygget skal rapporteres til entreprenør innen rimelig tid etter at man oppdaget feilen for å sikre en godkjent reklamasjon, men det er på ettårskontrollen feilene samles opp, og dokumenteres samlet.
Ha derfor en liste klar med ting du ønsker å ta opp med utbygger, og en liste over ting du allerede har påpekt med leiligheten, og kom felles frem til en tidsfrist for utbedring av feilene sammen med entreprenøren.
Kjøpe eller selge nybygg? Finn dine lokale prosjekt-, og eiendomsmeglere her
5 års befaring ved nybygg
Garantien ved et nybygg varer i de fleste tilfeller 5 år, og dersom man oppdager feil eller mangler ved boligen innen den tid vil man kunne klage og kreve reklamasjon for feilen.
Vær derfor oppmerksom på når det har gått 5 år, men husk også at man må rapportere inn feilen innen rimelighetens tid etter oppdagelsen, som regnes å være rundt 2 måneder.
Typiske klager ved nybygg
De mest vanlige klager ved et nybygg som retter krav mot garantien er feilaktig utført arbeid, forsinkelser i prosjektet eller mangler av avtalt materialer og avtalte kvalitetsstandarder.
Andre typiske klager som retter krav mot garantien kan være feil eller mangler knyttet til tekniske installasjoner som vann og avløp, elektriske anlegg eller ventilasjonssystemer.
Strukturelle svikter, mangler eller feil er mer sjeldent ved nybygg, og feilene går for det meste på kontrakt-, og avtalebrudd.
Les hva kundene til eiendomsmeglerne har å si om meglers håndtering av salget eller utbygging av boligen i Bytt.no sin omtaleportal for eiendomsmeglere med hele 1092 brukerverifiserte omtaler om meglerne her
Skreddersy dine meglertjenester på Bytt.no
I Bytt.no sin anbudstjeneste for eiendomsmeglere kommer man i kontakt med opp til 3 lokale eiendomsmeglere som alle ønsker å tilby deg sine meglertjenester.
Her kan man innhente uforpliktende pristilbud og skreddersy meglertjenestene til å passe nøyaktig ditt nybygg eller nybolig.
Anbudstjenesten legger også tilrette for at man skal kunne forhandle frem bedre priser og avtaler, og setter et prispress på meglerne hvis de ønsker en ny kunde.
Tilbudene man får kan man bruke som videre forhandlingskort inn mot de andre meglerne for at prisen på meglertjenesten skal bli så lav og konkurransedyktig som mulig.
Få tilbud fra meglerne og forhandle frem billigere priser i Bytt.no sin anbudstjeneste her