Utleiemegleren har ikke nok data til å bli vurdert.
Klikk for detaljer
Jeg leier for øyeblikket gjennom utleiemegleren, noe som har skapt ufattelig mye ekstra stress og vanskeligheter i mitt liv. Den jeg er gift med og jeg ble enige om å prøve å bo fra hverandre en stund for å redde ekteskapet, så var allerede i en sårbar situasjon. Jeg har nå leid i 5 mndr. Og de viser seg totalt useriøse. De svarer ikke opp henvendelser, mange mangler og skader i leiligheten som de ikke kommer og håndterer eller gjør noe med, til tross for at jeg har tatt kontakt utallige ganger allerede. Jeg har heldigvis dokumentert all kontakt og hva vi har blitt «enige om» som de ikke følger opp likevel. Leiligheten var ekstremt møkkete når jeg flyttet inn, det manglet brannvarslere og fire av vinduene var malt igjen. Når jeg endelig fikk dem opp, viser det deg at de ikke kan lukkes pga fuktskader og råte! Ser med gru mot vinteren, og vurderer nå å sette advokat på saken! Min kone og jeg har begge advokater betalt gjennom fagforbundet, og er skjønt enige om at det blir neste skritt hvis det ikke skjer en rask endring i dette. Med tanke på alle omtalene her, vil jeg måtte si som de fleste; STYR UNNA!
De useriøse som bare det. Ringer du eller sender mld om leiligheter svarer de etter msnge dager hvis duber hellig. De er frekke på mld og når du snakker med de. Ikke kan de lover. De lyger deg rett opp i trynet. De som skal leie eller ha utleie bør holde seg langt unna. Hvis ikke roter du deg inn i store problemer. Fatter ikke at disse for holde på
Utleiemegleren/Utleiemeglingen Disse er relatert til hverandre. Det absurde utleiemarkedet har avslørt flere negative sider. Utleiere har mulighet til å tjene penger. Noen er grådige; svært få er det ikke. Å forholde seg til dette markedet er nå på mange måter blitt noe vi ønsker å slippe. Det finnes hybler/leiligheter men ved egen observasjon har jeg oppdaget at mange er blitt leid ut til «utlendinger». Dette taler mot lojalitet til våre egne. De annonserer med ordet Hjerterom, hva nå det skal være godt for. Selv sjekker jeg alltid 1881 innen jeg sender en søknad til utleier. Det gir meg god informasjon. Det er min fremtid som står på spill. Utleiemegleren er en mulighet du bør sky. De bryter Husleie lovens regel om at man ikke kan leie ut kortere enn 3 år. Går du inn på deres annonser bør du lese ALT innen du viser interesse. De utmerker seg ved at de kan si deg opp etter 9 måneder. Les om: Leietiden og partenes oppsigelsesadgang. Her vil du stå svakt om eier av boligen ønsker selge. Og mitt inntrykk er at eier i disse tider bruker Utleiemegleren nettopp fordi disse kan bruke sin autoritet til å si deg opp innen det er gått 1 eller 2 år. La oss si at du skal leie fra 1.8.24. Leiekontrakten er tidsbestemt (3 år) og kan i prinsippet ikke sies opp av partene i leieperioden. Utl megleren sier imidlertid at den kan sies opp med 3 mndr varsel. «Oppsigelsestiden i dette leieforholdet er 3 måneder for begge parter». Men tenker du du har jo signert på en langtidskontrakt på 3 år. Så for deg er dette ikke aktuelt. Men så kommer det: «Leieforholdet har en bindingstid frem til 30.04.2025, og dette er første mulige tidspunkt en oppsigelse kan ha virkning fra». Denne reglen gjelder altså ikke deg, men eier/utleiemegleren. Her forstås det altså at du faktisk ikke er sikker lenger enn til neste år: 30.04.2025. Da er det gått kun 9 måneder. I mitt tilfelle presterte eier å bruke argumentet at han skal selge. Og da er jeg ved et poeng som nok gjelder idag; da utleiere leier ut stort og smått en kort periode, for å dekke andre kostnader muligens, men satser på et snarlig salg. Det kan være dyrt å sitte med et lån som blir en belastning. Men dette betyr at du som leietaker bør beskytte deg. Tidsbestemt kontrakt skal bety 3 år. Det skal ikke være altfor enkelt å si deg opp. Legg også merke til at de forventer 4xhusleie som depositum.
Har leid ut min egen bolig via Utleiemeglere på Majorstuen. De bryr seg katta om både leietaker og utleier, er bare et mareritt av et mellomledd. Kjempehyggelige inntil man signerer kontrakten, da endrer alt seg til det motsatte. Bare unngå de her for enhver pris, bedre å leie noen du kjenner til å ha ansvar for utleieavtaler.
Vi har sagt opp leiekontrakt vi leier via Utleiemegleren, fordi huset er iskaldt om vinteren, 7-8 grader inne på morningen, med varmeovn på. Jeg sa at huset ikke burde leies ut igjen før det har blitt skikkelig isolert, og at jeg ihvertfall håper de ikke leier ut til noen med barn, ingen barn skal måtte bo så kaldt i Norge i 2024. Men, megler velger å holde visning, også for de med barn. Dette er i høyeste grad uetisk, og de tenker tydeligvis ikke på menneskene de leier ut til, de tenker bare penger.
Har dessverre leid bolig gjennom utleiemegleren. Svært dårlig og vag kommunikasjon, man må dra ting ut av dem. Videresender ikke kommunikasjon til kollegaer når kontaktperson er borte. Har sagt ifra om mangler som har oppstått under leieperioden, og dette ble møtt med "fiks det selv" (fjerne et tre som hadde blåst ned, morkne trappetrinn utendørs). Utleier skulle få huset malt om sommeren, og vi sa tydelig fra at dette forstyrrer arbeid på dagtid og må avtales med konkrete dager på forhånd. Plutselig dukker maler opp og setter opp stige. Vi måtte sende ham bort selv og pro-aktivt ringe megler (som gav i svar at "var det ikke fint med nymalt hus da".) Etter utflytting har det vært mas om løsøre og gjenstander i garasjen som ikke ble dokumentert av dem ved innflytting, i tillegg til å ville få ut et pengebeløp for noe spindelvev i et par hjørner i taket, "dårlig utvask", og ikke ville si seg fornøyd med en dokumenterbar løsning om renholdsfirma - et tydelig tegn på at det kun er pengene som gjelder.
Verste kontakt for leietakere. Vi har leid igjennom utleiemegleren i et halvt år nå. Vi ignorerte de dårlige omtalene og leide gjennom dem allikevel, dette var et dårlig valg. - Svært uprofesjonell kommunikasjon under overtakelse og vurdering av leie. Megler hastet oss igjennom prosessen, snakket nedlatende og var lite til hjelp. - Treig og nytteløs kommunikasjon etter overtakelse. Får ikke svar på spørsmål. Klager blir ikke tatt med noen veg. (Her er det snakk om klager om brannvarslere som ikke funker, utegangsdør som var låst innvendig og utvendig i et døgn, slik at man ikke kommer seg ut eller inn, mus, svart mugg, og stadig forurensing av uteområdet, pga manglende søppelkasser.) - Frekk kommunikasjon. Hver gang vi spør spørsmål, eller ønsker et svar om noe vi ikke har fått svar på etter flere hendvendelser, blir vi møtt med en uforskammelig frekkhet. Vi har hatt to forskjellige «meglere» under samme leieforhold, og samme opplevelse begge ganger. Kan også legge til at en venninne også leier gjennom utleiemegleren, og de har samme opplevelse, selv om boforholdene deres er særdeles bedre.