Spotprisen på strøm var mye lavere i oktober enn mange hadde fryktet, men ikke alle fikk gleden av de lave strømprisene. Flere fikk erfare hvorfor de fleste strømeksperter fraråder såkalte “Variabel avtaler”.
“Variable avtaler” følger nemlig ikke spotprisen, men en strømpris som strømleverandørene selv fastsetter.
Misfornøyde kunder
Den siste uken har Bytt.no mottatt 156 omtaler på norske strømleverandører, hvorav hele 110 er vurdert som “1 av 5 stjerner”.
En bruker på Bytt.no la igjen denne omtalen på Fjordkraft:
“Etter anbefaling fra Fjordkraft inngikk vi avtale om prisgaranti. Det resulterte i at vi måtte betale 579 øre kw når spottprisen var 50 øre kw.”
Fakturaer som Bytt.no har sett viser at flere av disse variable avtalene kostet mellom 649 og 499 øre per kWh i oktober.
Samtidig var gjennomsnittet for spotprisen i Sør-Norge på ca 165 øre per kWh, hvorav 69 øre ble dekket av strømstøtten.
En kunde av NorgesEnergi fikk seg et sjokk når han sjekket hvilken pris han betaler:
“Så nå at jeg betaler 447øre pr. kWh når den faktiske prisen er på 38 øre per kWh. Ser også at jeg betaler en fastpris på 49 kr per måned og et tillegg for 100% fornybar energi.
Har betalt overpris i flere måneder nå. Ikke noe mer Norges energi for min del. Takk for meg og farvel!”
Får ikke strømstøtte på variable avtaler
Med et normalt høstforbruk av strøm i Norge på 1600 kW og en Variabel pris på 579 øre per kWh kommer strømregningen på 9 264 kr.
Av dette er det kun 1 113 kr som er dekket av strømstøtten, fordi strømstøtten er basert på spotprisen i markedet, ikke hvor mye strømavtalen koster.
En kunde av Los oppdaget også at han betalte mye mer en markedspris:
“I oktober var gjennomsnittsprisen i vår region på kr 132 øre/kWh og det gjorde at vi fikk 69 øre/kWh i strømstøtte, mens LOS fakturerte oss med en gjennomsnittspris på 604,9 øre/kWh. Det er landeveisrøveri! Vi bytter til Agva og kjører spotpris i stedet. Morn'a LOS!“
Omtaler på Bytt.no
Bytt.no har mottatt mer enn 60 tusen verifiserte brukeromtaler siden oppstarten i 2014. Alle kan dele sin erfaring, men for å sikre kvaliteten på omtalene stilles det enkelte krav:
- Verifisering: For å hindre manipulering og juks krever Bytt.no som eneste omtaleplattform SMS-verifisering for hver nye omtale som blir skrevet
- Kvalitet: Kvalitet over kvantitet satt i system: Minimum 50 tegn pr. omtale, tilleggsspørsmål, NPS-måling og produkttagging. I hver eneste omtale.
- Vilkår: Nøytralt og gjennomsiktighet for alle - våre vilkår tillater bl.a. ikke at omtaler innhentes via konkurranser eller selektiv innsamling.
- Balanse: Alle bedrifter kan ha en dårlig periode uten at det nødvendigvis reflekterer bedriften i sin helhet. Derfor vektes nyere omtaler mer enn eldre omtaler.
Flere erfaringer fra strømkunder på Bytt.no:
- Kunde hos Gudbrandsdal Energi: “Føler meg lurt”
- Kunde hos Fjordkraft: “Skuffende!!!! Føler oss lurt.”
- Kunde hos NorgesEnergi:”Ekstremt dyrt og totalt forvirrende”
- Kunde hos LOS: "LOS forutsigbar ble til LOS uforutsigbar"
- Kunde hos Fortum: "899 øre per kWh i september"