Telenor Bredbånd opplever for tiden en nøytral trend i kundevurderinger.
Klikk for detaljer
Når man først skulle få startet et abonnement på en allerede etablert fiber, var Telenor helt sikker på at den ikke eksisterte, og ville gjøre alt for å forsøke å hente etableringspris på dette. Etter timesvis med venting og mange telefonsamtaler ble dette til slutt fraviket, da de innså at denne fiberen faktisk var i huset, og faktisk bare var å koble opp. Men det tok fortsatt flere uker før det faktisk ble nett uansett, selv om at det hele veien var lovnader om hastesaker og diverse sånt. Når man omsider fikk bredbåndet opp og gå var det ofte nettet datt ut, og ellers opplevdes svært tregt, selv med en hastighet på 300 (!) Mbit og som oftest bare 2 personer som brukte nettverket. Når man så, etter ett år skal flytte, og si opp abonnementet, finnes det ikke tydelig informasjon om oppsigelse, og dermed venter man med oppsigelse til samme måned før oppsigelsen ble gjort. Da, til mitt store sjokk, fant man ut at du vil måtte si opp måneden før. Vi blir dermed sittende og betale på dette bredbåndet i godt over en hel måned, og med en enda høyere pris enn vi allerede hadde, siden vi også hadde fått et "tilbud" der vi fikk prøve dobbel hastighet i 3 måneder uten ekstra pris. Så, om man hadde sagt opp 10 timer før, ville dette vært unngått. Og når man tar kontakt med kundeservice er det for det første absolutt ingen svar å få, siden man må stå i timesvis i telefonkø, og ved kontakt på epost er det ingen fleksibilitet i det hele tatt. Telenor henter dermed godt over 1000 kroner for en måned linjen absolutt ikke blir brukt. Nei, Telenor, vi sees ikke igjen. Da kan jeg heller sitte uten :)
Telenor utnytter desverre sin monopol situasjon og priser bredbånd ut over det en ellers kan sammenligne med i litt mer sentrumsnære områder. Men sjefene i Telenor skal jo ha mange millioners i årslønn og stort utbytte, så da er det bare å flå forbrukerne i utkantnorge som ikke har noe annet valg hvis de skal henge med å være en del av samfunnet.
Nettet faller ut fordi ruter ikke fornyer leien til ekstenderne. Må restarte hver dag.
Telenor har dårligste tjeneste og kundeservice, uten tvil. Anbefaler alle å bytte til en liten leverandør som tar vare på kundene sine.
Vi har tv og internett fra telenor i Oslo. Begge deler mister jevnlig signaler, men spesielt ille er internett. Når man kontakter kundeservice er det timelange ventekøer på telefon, ingen tilbakeringings-mulighet hvor man beholder plassen i køen og når man endelig får snakke med noen vet de ikke/finner de ikke ut av hvor feilen ligger. Ingen refusjoner for nedetid. Helt elendig produkt og service. Skal bytte straks bindingstiden er over.
Første gangen de sendte faktura tok de 70 kroner for å sende det fysisk, selv om jeg ikke hadde fått et alternativ. De har brukt 2 uker på å fikse småting, mens jeg har sitti der uten internett. Har fått høre helt forskjellige ting fra kundeservice avhengig av hvem man ringer. Virker som om bare en liten del av de som jobber med det faktisk veit hva de holder på med. Nettet vi har fått er treigere enn det skal og veldig ustabilt. Prøvde å si opp nettet nå, når jeg brukte skjemaet fikk jeg bare en mail tilbake hvor det stod jeg måtte ringe kundeservice, og min side på telenor bare får en feilmelding hvis man prøver å si opp. Litt av en salgsteknikk å ikke tillate folk å si opp engang Er ikke et eneste annet selskap jeg har hatt en verre opplevelse med enn telenor
Der hvor jeg bor får jeg levert dette gjennom 4G, da 5G ikke er utbygd. På grunn av store variasjoner i hastighet (4 Mbps - 83 Mbps), har jeg nok blitt en fast kunde til kundeservice. Min erfaring med kundeservice er at de fleste er hyggelige, men mangler kanskje en del på teknisk forståelse. Jeg har en ruter som ikke er ifra Telenor. Denne blir samtaleemne hver gang, selv om jeg er veldig klar på at alle mine målinger gjøres kablet mot deres utendørs antenne/router løsning direkte koblet mot lan/Poe adapteren. Senest i dag fikk jeg høre at bare jeg leide en ruter ifra de til 19,- per måned, så ville jeg ikke ha disse problemene. Jeg har også hatt problemer knyttet til NAT, men det er en annen historie. Jeg logger alle mine "hendelser" med tidspunkt, hastighet, Wan ip, Gateway osv. I den siste tiden (ukene) restarter jeg utendørs antenne/router løsning jevnlig (3-5 ganger i uken). Dette løser som regel problemet, men ikke alltid. De gangene jeg ikke har oppnådd annen hastighet ved å ta stømmen, har dette blitt løst eksternt av Telenors teknikere. Jeg har etterspurt hva problemet lå i, men har fått til svar (på kundeservice) at de har resatt linje uten noe mere utfyllende informasjon. Jeg har flere baser i nærheten, men jeg antar at problemet ikke ligger i at utendørsdelen legger seg på annen base, da disse etter min mening ligger utenfor antennens dekningssektor. Min mistanke går på problemer knyttet til carrier aggregation, men det er ikke noe jeg får til å sjekke ut selv da jeg ikke "ser" hva som foregår i antenne delen. Min løsning blir vel å sette på et tidsur på lan/Poe adapteren, slik at jeg får rebootet/restaret den utendørs antenne/router løsningen en gang i døgnet. Min Asus router er tidligere brukt mot radiolink ifra NTE og på 4g router med brokobling fra annen teletilbyder uten problem. Mitt håp er at en eller annen fiberleverandør ser det overkommelig å grave nett, basert på framtidig inntjening.