Fortum opplever for tiden en nøytral trend i kundevurderinger.
Klikk for detaljer
Fortum ringte meg som styremedlem i forkant av at de ønsket å gå runder i borettslaget. Fikk samme tilbakemelding som alle andre som tar kontakt - vi kan ikke nekte dere å ringe på dørene, men gi ut varsel på forhånd, og aller helst dropp forsalget til fordel for skriftlig informasjon. Det hørte de ikke på. I går dukket en utrolig påtrengende selger opp på døren min. Først ringte han på samtlige dører i oppgangen, midt i leggetiden for ungene i bygget. Til tross for at jeg var helt tydelig på at jeg ikke er interessert å inngå en avtale, presset han videre før å få til et salg. Det var enormt ubehagelig. Jeg var visst ikke alene om å ha den opplevelsen - i dag har det blitt gitt tilsvarende tilbakemeldinger fra andre i borettslaget. Fortum er i hvertfall garantert å aldri få meg som kunde med den opptredenen der. Kontakt med disse selgerens avbefales på det sterkeste.
Hei Tor J. Takk for din tilbakemelding. Dette er noe vi selvsagt vil ta videre hos oss, slik at anbefalinger som kommer inn til oss blir hensynstatt før vi kommer på besøk. Det er også en selvfølge for oss at våre representanter ikke skal føre til at du og andre føler dere presset til å signere noe dere ikke ønsker. Dette vil kun da i de aller fleste tilfeller medføre at nye kunder benytter sin angrefrist som ikke er ønskelig for oss. Så dette er noe vi vil ta med oss videre i vårt forbedringsarbeid. Dersom dere skulle treffe på en representant fra oss igjen, håper vi at dere vil få en bedre opplevelse av Fortum. Ønsker deg en fin dag. Mvh Trond Fortum Kundeservice
Fikk en dørselger på døren her om dagen i Bergen, jeg fikk mye god informasjon om hvordan strømmarkedet fungerer. Og et godt innsyn i hva slags avtaler som er gunstige, takk. Det er altfor få ganger dørselgere får takknemlighet. Selvsagt er det ikke alltid ærlige sørselgere, men til tider er det verdt å høre på.
Hei Lillian. Dette var herlig lesning og vi tar det med oss tilbake til våre selgere :-) Ønsker deg en fin dag. Mvh Trond Fortum Kundeservice
Ble oppsøkt av en omgjengelig selger på døren i Bergen. Han mente at Fortum kunne tilby en spotpris som var ca. 15 øre lavere enn min gjeldende spotprisavtale og viste til en spotpris han fant på deres konkurrent Los (!) sine sider. Ved en nærmere sjekk viser det seg at spotprisen han presenterte for meg som kunde i Bergen var spotpris for Nordland hvor strøm er fritatt for mva. Strømpris for Vestlandet på samme side var tilnærmet lik den jeg hadde fra før. Utrolig frekk markedsføring, han nevnte flere ganger i løpet av samtalen at prisen deres var 15 øre lavere enn den avtalen jeg hadde nå. Tilbudet var i utgangspunktet godt, men jeg kommer aldri til å bli kunde hos et selskap som lyger meg rett opp i trynet.
Hei Ivar. Dette er selvsagt ikke noe som skal forekomme og våre selgere skal ha fått en god opplæring i hvordan de skal fremstå og vi er alle i Fortum opptatt av at vi alle skal være ærlige både utad og innad, da det fører til det beste kundeforholdet og det beste miljøet. Vi håper at dersom du treffer en selger fra oss igjen, at du ikke opplever det du gjorde, da de aller fleste fleste av våre selgere kommer med gode og ærlige hensikter. Skulle du revurdere tilbudet en gang så er du hjertelig velkommen til å ta kontakt og spør gjerne etter undertegnede for en hyggelig prat. Mvh Trond Fortum Kundeservice
De 2 siste arbeidsdagene har jeg blitt oppringt av en selger fra Fortum 8 ganger. Jobber i industri så har ikke mulighet til å ta telefonen bestandig. Nummeret var ikke sporbart på gulesider og kunne ikke ringe tilbake for å se hva det gjaldt. Når jeg endelig fikk tatt telefonen så viste det seg å være en selger fra Fortum som ville ha meg tilbake som kunde. Jeg la da på telefonen og blokkerte nummeret. Etter få sekunder for jeg en mail om ett skriftlig tilbud på stømavtale "som avtalt over telefon". Jeg avtalte aldri noe som helst. Kommer aldri til å gå tilbake til Fortum ihvertfall så lenge de fortsetter med denne telefon terroren.
Hei Tom. Vi setter pris på slike tilbakemeldinger, for bare slik kan vi bli bedre. Det høres mye ut å ringe en kunde 8 ganger på to dager jeg forstår godt at du syns det var i overkant. Vi vil ta en ny runde med alle medarbeidere som jobber med å ringe ut og forsikre oss om at de følger rutinene våre. Du får gjerne sende meg din kontaktinformasjon på email, så kan jeg ta kontakt med deg om du har flere spørsmål.
Oppgir en fabelaktig flott pris de faktisk klarer å holde. Problemet er bare at du blir fakturert for manglende avtalegiro, og informasjonen rundt dette er ikke enkel å finne.
Hei Harald. Om du har blitt fakturert for manglende avtalegiro er det fordi du har hatt vår aller beste avtale "Strømdeal". Vi prøver å være nøye på å opplyse om at den avtalen krever at du har avtalegiro, og det er opplyst i avtalevilkårene våre, men vi kan alltid bli bedre. Vi beklager at du opplevde dette slik, for "Strømdeal" er en utrolig billig og god avtale. Om du skulle angre deg, er du selvfølgelig velkommen tilbake. Mvh Fortum Lise M-Paulsrud
Hvis du betaler regningen i nettbanken en dag for sent, er det et ubetalt purregebyr hos Kredinor. Regninga på dette kommer i Digipost. Hvis du ikke finner denne går purregebyret til inkasso. Nå skal jeg bytte leverandør.
Hei. Slik er ikke våre faktureringsrutiner, og slik skal det heller ikke være. Om man derimot betaler fakturaen 14 dager for seint vil purring sendes og purregebyr påløpe. Vi vil gjerne se på saken din, så ta kontakt med oss så skal vi gå igjennom dette på nytt. Er det slik at du har fått uberettiget purregebyr vil vi gjerne rette opp i dette. Med ønsker om en god sommer videre. Lise M-Paulsrud Fortum
Det var en faktura som ikke hadde kommet til vår postkasse, hvor fakturaen da aldri ble sett. Ringte selv inn 5 dager etter normal forfallsdato for å etterspørre faktura. Fikk den da sendt per epost, med 14 dagers betalingsutsettelse. Faktura ble betalt ved forfallsdato. Ved neste regning lå det også ved inkassobrev for forrige regning. Her hevder de at de har sendt purring, noe jeg personlig ikke har sett noe til. Jeg ringte med det samme, hvor Fortum da forteller at de ikke hadde gitt betalingsutsettelse, saken ble til kredinor opprettet 9 dager etter telefonsamtale, da faktura enda ikke var betalt. Jeg forteller at den ble det gitt utsettelse på siden fakturaen ikke hadde ankommet min postkasse, noe de nekter for. Videre, holder de på saken siden jeg ikke hadde ringt pga denne eventuelle purringen (Jeg har ikke sett noe til den). Jeg forteller at den purringen skulle aldri blitt sendt uansett, ettersom de avtalte bet.utsettelse, men dette hører de ikke på. Da jeg ber om opptak av samtale fra første telefonkontakt da jeg etterspurte faktura, så blir jeg fortalt at dette har de ikke opptak av. De har heller ingen notater om avtalt bet.utsettelse, og fortsetter med at siden jeg ikke ringte angående purringen, så må jeg betale gebyrene. Utrolig dårlig av Fortum, og jeg har aldri vært borti lignende. De er også relativt krasse per epost. Jeg ville godt for et annet selskap, uten tvil, da et selskap uten dokumentasjonsevne er et selskap som kun rammer kunden.
Hei Sara. Vi er lei oss for at du har hatt en dårlig opplevelse med vår kundeservice. Vi ønsker alltid å hjelpe våre kunder så godt vi kan med utgangspunkt i den enkelte sak. Ta gjerne kontakt igjen om du skulle ha noen ubesvarte spørsmål. Ønsker deg en fin dag.