Fortum opplever for tiden en nøytral trend i kundevurderinger.
Klikk for detaljer
Ble kontaktet av selger på telefon som ville tilby meg og mitt ENK en bedriftsavtale som skulle være kjempebra. Når jeg mottar fakturaen blir jeg belastet for følgende: -Grønt valg -Donasjoner til regnskogfondet -Opprinnelsesgarantier fornybar strøm -Prisfrys -Papirfakturagebyr Dette er tjenester jeg IKKE ble gjort oppmerksom på over telefon, og jeg har aldri hatt en så stor strømregning noen gang. Mildt sagt jævlig skuffa, og forbannet. Styr unna.
Jeg ble over telefon overtalt til å tillate kartlegging av strømforbruk for å få et skreddersydd tilbud. På SMS viste det seg at dette var en bestilling av abonnement. Jeg vil ikke bestille abonnement og føler meg lurt. Jeg sendte umiddelbart e-post til Fortum om dette. Jeg fikk registreringsnummer på sak, men har ellers ikke hørt noe. Ellers gjør jeg aldri bindende avtaler over telefon og ser alvorlig på at et strømselskap går frem på denne måten. -Frode
Veldig fornøyd med at min avtale er blant de beste i markedet for spotavtaler
Her ble jeg rundlurt. Som jeg sa til dem, har jeg aldri i mitt liv har så høye strømregninger, som hos dem Fortum. Og da ble jeg lovet på tro og ære det stikk motsatte. De har flere ganger direkte løyet, fått meg til å tro annet fordi de vrei på sannheten OG unnlatt å fortelle om tilleggs kostnader. Fastbeløpet de skrøt over som er kun på 50,-, fikk de meg til å tro var fast nettleie. Og alle tilleggene som grønt valg og donasjone, sa de var en del fra strømbeløpet, og ikke TILLEGG til forbruket. De nevnte heller ikke papirfaktura gebyr på kr 99,-. OG de visste også at jeg ikke er momspliktig, og likevel ble det pålagt mva på fakturaene, det nevnte de heller ikke. På under 3 mnd har jeg betalt mer i strømregning til Fortum enn jeg gjorde til Fjordkraft på 1 helt år, hvorpå de bedyret at det ville bli billigere for meg å bytte til dem. Så STYR UNNA !!
En pågående selger mente at jeg ville spare mye på å bytte, jeg oppgå at jeg betalte 42 øre pr kwh, hvor hun sier at det er altfor mye, og at de kunne tilby en mye gunstigere avtale. Jeg byttet og resultatet ble at jeg betalte etter bytte ikke 42 øre men 74 øre pr kwh. Regningen fra Fortum kom da på kr 9400,- for feb mnd. I ettertid skjønner jeg at hun snakket om påslag og ikke total strømpris. Dette er en ufin måte å lure en kunde på, hun skjønte godt at jeg ikke snakket om påslag på 42 øre, det finnes nemlig ikke. Selger sier at jeg misforsto det som ble sagt, jeg sier dette er svindel. Aldri mer Fortun!
Har sendt e-post og sagt fra i telefonen om at jeg ikke ønsker å bli ringt opp av deres selgere. De respekterer ikke dette, og prøver til og med å spøke om det i telefonen. Så tør de faktisk å anbefale at man registrerer seg i Brønnøysundregisteret mot telefonsalg, som om det er noe nytt. Via e-post sier de at det tar hele 4 uker å få reservert meg, men det forklarer ikke hvorfor jeg 5 uker senere blir oppringt igjen.
Skiftet til e-Strøm hos Fortum for mange år siden da den var Billig den gangen. Ettervært har prisen og påslag blitt stadig dyrere. Selv spotprisen er dyrere hos Fortum enn hos de fleste andre leverandører! Og orientering om endringer i abb hos Fortum er total fraværende. eStrøm ble for en tid siden ikke tilgengelig lengre for nye kunder, men den ville fortsette for kunder som hadde den fra før ble det sagt. Men det stemte ikke! På nyåret -21 oppdaget jeg at mitt abb var endret til Fortum Marked den 1/8-20, og da uten å gi orientering. Ved kontakt kundeservice ble jeg møtt av en arrogant og lite kundevennlig rådgiver (dette var ikke første gangen) som kunne fortelle at de har sendt melding om dette i posten. Dette er nonsens tull da jeg har full kontroll på min postkasse. På "min side" hos dem er det en boks oppe til høyre som heter meldingsboks, og denne er for meldinger til/fra Fortum. Denne har ikke blitt brukt i det heletatt. En endring i avtale burde vært lagt inn her etter mitt syn. Vi har to avtaler, hjemme og på hytta. For to dager siden byttet jeg begge til Agva Kraft 12. Da Fortum oppdaget dette ble "min side" hos dem slettet og ikke lengre tilgjengelig selv om jeg fortsatt har faktura liggende der. Etter min erfaring med Fortum så fortjener dem ikke mere enn maks 1 stjerne! Styr langt unna Fortum!