Gudbrandsdal Energi opplever for tiden en nøytral trend i kundevurderinger.
Klikk for detaljer
Valgte GE høsten 2021. Gikk inn på GE Trygg avtale og følte alt var ok frem til 1 okt 2022 da prisen føk i været til 499 øre/kwt. Jevnt og trutt har man økt dette pristaket. Når jeg fikk oktober regning på 11100 kr for ca 2000 kwt aleneboende i hus i Østfold, skjønte jeg noe var galt. Satte meg inn i systemet og fikk byttet avtale til spot. Hva slags kundebehandling er dette, denne avtalen kan GE forandre hver 14 dag som de vil, og prisen er taket, i dette tilfellet 499 øre/kwt. Prognosen for nov og des var på 14000 og 17000 altså pris som et lån på 3,5 mill!! Er selv skyld i å være naiv og tro alt var ok, aldri mer naiv. Nå skal det sies at GE er konkurranse dyktig på spot og spesielt service. Derfor, hvorfor lure kunder inn i denne avtalen, som kan knekke en privatøkonomi. Skjerp dere!
Hei Bjørn! Takk for din tilbakemelding. På grunn av en høy pris på variabelavtalene og en lav gjennomsnittlig spotpris gjennom oktober har flere kunder fått en høyere strømregning enn forventet. Strømstøtten beregnes på grunnlag av spotprisen, og ikke strømavtalen den enkelte har. Det har vært tydelig kommunisert i bestillingsskjema, bestillingsbekreftelse og alle prisvarsel at GE Trygg er en variabel avtale, og at prisen er jevn gjennom døgnet. I prisvarslene står det også at strømstøtten beregnes ut månedlig gjennomsnittspris på Nord Pool. I appen viser vi også både din pris og spotpris, slik at man enkelt kan sammenligne. Her kan man også enkelt bytte til spotprisavtale om man ønsker det, da det ikke er bindingstid på denne avtalen. Det er også greit å nevne at avtalen har vært svært god i lange perioder, og gitt kundene lave regninger i en tid med historisk høye priser. For vår del er det viktig å poengtere at dette ikke er en ønskelig situasjon for oss, og det er ikke noe vi gjør for å tjene mest mulig penger. Som strømleverandør kjøper vi en vare (strøm) og selger videre til forbruker. På variabel avtaler kjøpes denne inn på forhånd. Når markedet forventer høye priser, gjenspeiles det i prisen vi må betale. Da vi sikret prisen for oktober, var det forventet en langt høyere strømpris. Markedet spådde en økende spotpris på opp mot 8-9 kroner i vintermånedene. I oktober falt derimot spotprisen som gjorde at spotprisen ble et godt stykke under variabelprisene våre. Det er helt normalt at det vil være en prisforskjell mellom spotprisavtaler og variable strømavtaler, og det kan slå begge veier. Men de høye prisene har gjort at avviket i oktober er ekstra stort målt i kroner og øre. Med vennlig hilsen Ann Iren Ryen Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon
Om fakturaen hadde kommet tidligere i måneden hadde vi hatt mulighet til å endre avtaler fra den første i måneden. De sender ut seint slik at dette er umulig. I tillegg tok det EN TIME OG TRETTI minutter for å få svar på kundesørvis.
Hei Liv Takk for din tilbakemelding. Det er mange som kontakter oss for tiden, og det medfører økt svartid både på telefon og e-post. I appen eller på Min side (app.ge.no) kan man enkelt bytte strømavtale, og få oversikt over priser, forbruk og kostnader. Sjekk gjerne ut https://www.ge.no/app/veiledning for å finne ut mer om hvordan du kan bruke appen. Med vennlig hilsen Ann Iren Ryen Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon
Ryddig app, ikke mas om mersalg, faktura kommer uten overraskelser.
Hei Enio! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, det setter vi stor pris på :-) Med vennlig hilsen Ann Iren Ryen Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon
Pristak avtalen er fryktelig dårlig! Fungerer som fastprisavtale. Helt håpløst. Mangedoblet strømregning og må bare styre unna. Spotpris avtalene kan kanskje brukes. Har vært kunde i mange år, men i år har vi blitt rundlurt. Jeg kunne sikkert skrevet mye mer, men dette er essensen i vår erfaring med våre 4 strømavtaler.
Hei Petter W Takk for din tilbakemelding. På grunn av en høy pris på variabelavtalene og en lav gjennomsnittlig spotpris gjennom oktober har flere kunder fått en høyere strømregning enn forventet. Strømstøtten beregnes på grunnlag av spotprisen, og ikke strømavtalen den enkelte har. Det har vært tydelig kommunisert i bestillingsskjema, bestillingsbekreftelse og alle prisvarsel at Pristak er en variabel avtale, og at prisen er jevn gjennom døgnet. I prisvarslene står det også at strømstøtten beregnes ut månedlig gjennomsnittspris på Nord Pool. I appen viser vi også både din pris og spotpris, slik at man enkelt kan sammenligne. Her kan man også enkelt bytte til spotprisavtale om man ønsker det, da det ikke er bindingstid på denne avtalen. Det er også greit å nevne at avtalen har vært svært god i lange perioder, og gitt kundene lave regninger i en tid med historisk høye priser. For vår del er det viktig å poengtere at dette ikke er en ønskelig situasjon for oss, og det er ikke noe vi gjør for å tjene mest mulig penger. Som strømleverandør kjøper vi en vare (strøm) og selger videre til forbruker. På variabel avtaler kjøpes denne inn på forhånd. Når markedet forventer høye priser, gjenspeiles det i prisen vi må betale. Da vi sikret prisen for oktober, var det forventet en langt høyere strømpris. Markedet spådde en økende spotpris på opp mot 8-9 kroner i vintermånedene. I oktober falt derimot spotprisen som gjorde at spotprisen ble et godt stykke under variabelprisene våre. Det er helt normalt at det vil være en prisforskjell mellom spotprisavtaler og variable strømavtaler, og det kan slå begge veier. Men de høye prisene har gjort at avviket i oktober er ekstra stort målt i kroner og øre. Med vennlig hilsen Ann Iren Ryen Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon
Jeg tok en telefon fra noen som ringte fra Gudbrandsdal Energi, og som ville tilby meg en lukrativ strøm-avtale. Jeg spurte om å få tilsendt avtalen skriftlig, noe som ikke var mulig. Han sa at denne avtalen kun var mulig å få over telefon, noe som rett og slett var løgn. Videre ga han et løfte om at avtalen ikke kunne endres fra deres side, men det var også en løgn. Svært provoserende at bransjen fortsatt holder på med å lure forbrukere.
Hei, Ina Vi beklager at du har hatt en dårlig opplevelse med en av våre telefonselgere. Sånn skal det ikke være. Sånn skal det ikke være, så takk for din tilbakemelding. Med vennlig hilsen Ann Iren Ryen Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon
Alle logistikk som f.eks. fakturaer og nytte av appen de leverer er bra. Eneste negative er at de ikke kan leverer smartlading til min VW ID4.
Hei, Ivar H Tusen takk for hyggelig omtale, vi er glade for å høre at du er fornøyd! Vi har nettopp lansert smartlading til VW ID4, det eneste som kreves er at bilen har den nyeste softwaren :-) Med vennlig hilsen Ann Iren Ryen Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon
Jeg har (hadde) "Velkomstspot". Avtalen har blitt endret med "14 dagers varsel" tre ganger på tre år. Man tegner altså en avtale om å kjøpe til Spotpris, + et fast beløp. Det er dette faste beløpet de endrer når det passer dem. Pluss nå hele navnet på avtalen min "For å gjøre det enklere for meg". Siste endring, varslet de meg slik (på epost): "For å gjøre det enklere og mer oversiktlig for våre kunder, rydder vi strømavtalene våre. Det medfører to endringer for deg: 1) Strømavtalen din endrer navn fra Velkomstspot til Markedskraft. 2) Ny pris: spotpris + 6,9 øre/KWh inkl. mva." Nederst i eposten står det: "Din nåværende pris er spotpris + 5,625 øre/KWh inkl. mva." For å gjøre livet mitt enklere, blir altså avtalen min omdøpt, og økt med ca 1,3 øre/KWh. Tusen hjertelig takk! Det varmer en stakkars sjel å få et enklere liv helt automatisk av en stor monopolbedrift som selvsagt trenger mine ører for å komme seg gjennom denne utrolig vanskelige tiden for bransjen.
Hei, Takk for din tilbakemelding. Det er riktig at vi rydder i strømavtalene våre, og at det medfører endring for den strømavtalen du har da dette er en avtale vi ikke lenger selger. Prisøkningen er på 1,3 øre/kWh, det vil si cirka 13 kroner ved et månedlig forbruk på 1000 kWh. Strømavtalen er ellers den samme. Du står selvsagt fritt til å bytte til en annen strømavtale dersom du ønsker det. Det gjør du enkelt via Min side eller i appen. Med vennlig hilsen Ann Iren Ryen Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon