Tibber opplever for tiden en nøytral trend i kundevurderinger.
Klikk for detaljer
Fantastisk hvordan dere skulle utfordre markedet, men endte opp med å bli alt dere har lovet kundene å rydde opp i. Jeg blir kunde igjen når dere betaler et saftig premium for pengene dere skal låne av kundene deres. I mellomtiden: skam dere.
Tibber tilbyr helt grei standard spotavtale med lavt påslag. Fordelen med Tibber ligger i smartmåleren Pulse, som gir deg liveoversikt over forbruket. Smarthus-integrasjon i appen er også et stort pluss. Forhåndsfakturering er et lite minus, men opplever at de prognoserer fornuftige priser og forbruk. Opplever at Tibber får mye ufortjent pepper i en bransje som er preget av langt sleipere avtaler enn deres, som tross alt er enkel og rimelig.
Vi byttet til Tibber for halvannet år siden og jeg har ingen planer om å snu. Har fått mye bedre oversikt over vårt faktiske forbruk, og integrasjonen deres mot Home Assistant åpner for mye smart styring og varsling. De mye omtalte estimatene deres på regningen bekymrer meg ikke, de er stort sett gode tatt i betraktning at de må (per lov) basere seg på samme måned året før. Det har gjort våre anslag en god del dyrere nå på vinteren da vi har installert bergvarme siden i fjor, men vil normalisere seg etter hvert. De får ikke helt topp på kommunikasjon, den er fort litt klønete og sent ute. Ellers, helt topp!
Har vært kunde hos Tibber i over 3 år nå og det har alltid vært en positiv opplevelse. Appen deres gir masse informasjon om mitt strømforbruk og hjelper oss å spare strøm, samt at det meste av smarthusløsninger kan implementeres i appen og styres derfra. Ingen andre leverandører jeg vet om har så bra funksjonalitet ennå. Tibber er også en av de billigste leverandørene, med kun 1 øre påslag pr kWh. Tibber var først til å være et smart strømselskap, og var også først med forskuddsfakturering. Men forhåndsbetaling er vanlig for mange andre varer også, og ved forfall har du uansett brukt den strømmen du forhåndsbetaler for, så skjønner ikke helt at folk klager på det. Betale for strømmen må du jo uansett, og med mulighet for justering av forfallsdato i appen er det minimalt med forskjell fra tidligere.
Jeg har vært kunde hos tibber i nærmere ett år før de valgte å forhåndsfakturere kundene sine i høst. Meget dårlig praksis, jeg endte med å bytte leverandør til Vibb og nå betaler jeg mindre i måneden, så tror ikke tibber er så billig som folk skal ha det til. Nå leste jeg at de har forhåndsfakturert igjen… for det funket jo så bra sist gang!
Tibber har fått et ufortjent dårlig rykte og mange skriver at de forskuddsfaktuerer. Dette stemmer ikkje. Du betaler en halv måned på etterskudd og en halv måned fortløpende mens du bruker strømmen. Tibber har et påslag på 1 øre/kwh, mens manga andre har 4-5 øre påslag utovre spotpris. Dette vert heilt glømt.
Forutsigbarhet er viktigere enn noen kroner fra eller til på strømregningen. Når Tibber var så freidig at de begynte å bruke oss forbrukere som sin personlige bank samtidig som at konkurrentene tilbyr lavere priser uten påslag - så har de virkelig trådd i spagaten. Veldig trist for jeg stortrivdes som kunde før de mistet gangsynet!