Sammenlign. Bytt. Spar.
HUS & HJEM
BEDRIFT & BORETTSLAG
MIN BYTT
BYTT.NO
Oversikt Omtaler Tjenester Mer ⋮ Skriv
Oppdatert november 2024
Fortum
3.5
1 140 verifiserte omtaler

Fortum omtaler og erfaringer

Nøytral trend

Fortum opplever for tiden en nøytral trend i kundevurderinger.

Klikk for detaljer

3.5
Bra
1 140 verifiserte omtaler
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
#14
Utmerket
Fortum er rangert
#14 av 82 strømselskaper
47%
Middels
47% anbefaler Fortum
til venner og kjente. Gjør du?
POPULÆRT 🔥
Få tilbud på strøm
Få tilbud på strømavtale
Sammenlign gode tilbud på strøm skreddersydd til din bolig!

Utforsk 1 140 omtaler om Fortum

FILTRER OMTALER
373
161
83
68
455
SORTER OMTALER
SORTER ETTER HENDELSE
SORTER ETTER OPPLEVELSE
Du leser nå én spesifikk omtale om Fortum
Fortum har 1 140 verifiserte omtaler på Bytt.no

Dyrt, skjulte kostnader, kundeservice er elendig

Omtale av  Kawwe

Vært dyrt fra dag 1. Lik pris hele året var beskjeden jeg fikk. De skrudde opp pris fra 500 til 1200 løpet av 4mnd. Sender faktura etter bytte på over 2000kr for strøm jeg alt har betalt for, utestående. Helt elendig kundeservice også. Sendt Mail om og få lade rabatt på el bil som står på siden dem. Ikke svar på Mail jeg januar, heller ikke noe svar på Mail der jeg purret på de. Ikke noe lade rabatt har jeg fått heller. De tegner også andre avtaler inn som jeg verken har sagt ja til eller fått noen info om. Uten og gi beskjed la de til trygg hverdag og grønt valg. Ok er 3kr dagen men hvem har godkjent det? Ikke jeg. Penger for produktet jeg verken har bestilt eller godkjent skal de ha. Burde vært anmeldt for og drive butikk på denne måten

Svar fra Fortum
10.06.2020 13:05

Hei Kawwe og takk for din anmeldelse! Når du har Lik Betaling så blir det tatt et gjennomsnitt av ditt årsforbruk som blir din månedspris, hvis denne er feil så kan det bli reberegnet enten opp eller ned slik at dette blir riktig i forhold til ditt forbruk. Det kan her virke som du har fått en feil pris i første omgang som har ført til en reberegning, formålet med Lik Betaling er at du skal følge spotpris, men kunne ha forutsigbarheten med å betale en sum hver måned, uten å ha et sluttoppgjør. Vi fakturerer da kun for ditt forbruk! Hvorav når det kommer til tilleggtjenester så plikter vi å informere om dette i enhver salgsamtale og det er leit å høre hvis dette ikke har blitt formidlet slik at du har vært kjent med dette. Hvis laderabatt ikke har blitt lagt til i ditt abonnement etter å ha vært i kontakt med oss, så kan du da få refundert det som du ikke har fått rabatt på! Jeg må beklage så mye for at du opplever vår kundeservice som dårlig, vi er veldig opptatt av god kundeservice og fornøyde kunder. Så det er leit å lese at du ikke har opplevd det slik! Jeg håper du har sendt oss en mail med denne oppsummeringen, slik at vi kan ta dette videre! Ønsker deg en fin dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Tar 2 minutt
På en skala fra 1 til 5
Hvor fornøyd er du med Fortum?
Tar 2 minutt
5
4
3
2
1

Veldig fornøyd!!

Omtale av  Per K

Har nå brukt Fortum i 4 måneder etter å ha byttet fra Fjordkraft og merker veldig stor forskjell på pris. Hvis jeg lurer på noe er kundeservice utrolig hyggelig og lett tilgjengelig. Kan anbefales på det sterkeste!

Svar fra Fortum
09.06.2020 11:39

Hei Per og takk for din tilbakemelding! Vi setter veldig pris på god tilbakemelding og takker så mye for fine ord! Kundeservice er viktig for oss og det er ingenting annet som er bedre enn fornøyde kunder :) Ønsker deg en riktig god dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Tips til hvordan du håndterer slike skurkefirmaer. Det funker!

Omtale av  Bjørn

Fikk nettopp en telefon med en vennlig og intens snakkesalig telefonselger som presenterte seg så fort at jeg måtte spørre ham tre ganger om hvem han representerte? "Det er Fortum som er eier av Hafslund. Det vet du sikkert?" Det visste jeg ikke. Etter å ha listet opp en strømpris på 17 øre pr. kW, ingen binding og en skreddersydd avtale tilpasset vårt forbruk, stilt han 12-15 spørsmål om bolig, el-bil, areal etc, så slang han på: "Det er er vel i orden at denne samtalen tas opp, ikke sant?", noe jeg bekreftet, nærmest mens han raste videre. Jeg ba om å få hele tilbudet pr. e-post, før jeg eventuelt gikk inn på en avtale. "Ikke noe problem, den kan du lese i ro og mak før du bestemmer deg. Jeg sender deg en sms som du bare bekrefter med et OK, for det må til før jeg sender deg avtalen pr. e-post. Greit, ikke sant?" Så kom det: " Du får en sms i løpet av 30 sekunder, og så svarer du bare OK på den med én gang. Så utløses automatisk den e-posten jeg skal sende deg." Det var det. SMS´en kom straks avtalen var avsluttet og den lød slik: "Takk for din bestilling av skredderstrøm,. Vennligst svar OK på meldingen for å bekrefte bestillingen. Hilsen oss i Fortum." Da svarte jeg med en SMS til telefonnummeret som meldingen kom fra, dvs. 46* ** **8. "Bestillingen min kommer selvsagt først ETTER at jeg har lest gjennom avtalen som sendes pr. e-post. Det er vel logisk?" Da fikk jeg et kjapt svar, men det kom fra Telenor: "SMS-melding: Hei! Du har sendt en SMS til 004721*****0. Dette nummeret eksisterer ikke, og meldingen vil derfor ikke bli levert. Hilsen Telenor." Frekke bedrager! Jeg er villig til eventuelt å kjøre en sak for Forliksrådet, hvis de bråker nå. TIPS! Jeg kjørte EuroPark for Forliksrådet for noen år tilbake. Først føret jeg et nøye regnskap over all kontakt og korrespondanse i denne bråkesaken hvor de løy på seg en skyhøy bot. Antall timer jeg brukte på dette, var totalt 5,5 timer. Jeg beregnet meg en meget saftig timelønn tilsvarende de dyreste advokatene og fakturerte EuroPark dette totalbeløpet. Dommeren i Forliksrådet ga meg fullt medhold. Hun sa at hun aldri hadde opplevd en så kreativ måte å håndtere EuroPark på før. Samtidig ble EuroPark pålagt å endre sine innkrevingsrutiner. Så alle dere som opplever slike skurkefirmaer; metoden anbefales. Send dem faktura på tiden du bruker. Jeg har benyttet den senere og varslet hva jeg var i ferd med, i fall de ikke ga seg; først da ble det stopp!

Svar fra Fortum
09.06.2020 11:39

Hei Bjørn og takk for din anmeldelse! Vi setter veldig pris på tilbakemelding på din opplevelse med en av våre selgere, de har en hard jobb og forsøker å gjøre sitt for at det skal gå på best mulig måte. Melder uansett dette videre :) Hvorav at Telenor mener det ikke er et nummer som eksisterer høres er veldig rart ut, det skal fint være mulig å svare på meldinger du får tilsendt slik at du får akseptert avtalen med Fortum! Hvis du fortsatt ønsker en avtale så kan du ta direkte kontakt med vår kundeservice så er vi behjelpelige med dette! Vi er sterkt imot svindel og bedrageri som du har blitt utsatt for hos Europark og tar avstand fra dette! Men det er veldig godt å høre at du fikk ordnet opp i det med forliksrådet :) Ønsker deg en fin dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Veldig dyrt og ikke alltid funker ladestasjoner

Omtale av  Emre

I 2019 kostet 2.75 kr å lade bilen, nå koster det 3.10 kr. Syns det er dyrt😔

"Eplekjekke" selgere som gjør alt for å lure deg

Omtale av  Nils

"Eplekjekke" selgere som gjør alt for å lure deg. Når vi hadde kommet oss vekk fra Fortum, ringte de igjen. Plutselig hadde de en "bedre" avtale. Aldri Fortum igjen.

Svar fra Fortum
03.06.2020 13:55

Hei Nils og takk for din henvendelse! Vi ønsker ikke å lure kunder på noen måte, så det er veldig leit at du føler det sånn! Vi setter veldig pris på din tilbakemelding slik at vi kan melde dette videre! Vi tar som regel alltid kontakt med kunder som bytter leverandør for å kvalitetsjekke hva som er årsaken til at man ikke ønsker å være kunde lenger, det er dyrebar informasjon som gjør at vi kan forbedre oss! Ønsker deg en riktig god dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Få gode tilbud på strøm der du bor
Få gode tilbud på strøm der du bor
La selskapene konkurrere om å gi deg best pris, og sammenlign gode tilbud på strøm skreddersydd til din bolig!
Få tilbud
Tar kun 2 minutter La selskapene konkurrere

Er det lureri dere holder på med?

Omtale av  Willy

Hvis ikke et bruddgebyr på Kr 3000,- er presentert før/ved avtalens start er det ikke noen bruddgebyr. Det skal komme klart frem før man signerer en avtale, og ikke fremlegges fra strømleverandøren i etterkant ved et leverandørbytte.

Svar fra Fortum
02.06.2020 14:32

Hei Willy og takk for din tilbakemelding! Det skal stå oppført i vilkår du får til sendt og du skal få informasjon om eventuell bindingstid i inngåelse av avtale. Bruddgebyret vil variere ut ifra hvilken bindingstid du har og hvor lenge det er igjen av bindingen. Jeg håper du har tatt kontakt med vår kundeservice slik at vi kan få oppklart dette på en gode måte!

Bruddgebyr på 3000

Omtale av  Andre

Startet med NorgesEnergi AS i 2014 som ble tatt over av Forum i Mai/Juni 2018, uten at jeg ble informert. Har aldri fått beskjed om vilkårene hos Fortum, ble ikke engang kontaktet ved overgangen. Tenkte det var greit nok, sikkert ikke mye forskjell på priser. I Desember 2019 bestemte jeg meg for å bytte leverandør. Ingen hos Fortum ringte for å informere om noe som helst. Fikk nå levert et bruddgebyr på 3000 kr til forfall februar 2020. Dette er uakseptabelt. Kommer til å føre sak hos Elklagenemda mot Fortum, hvis de ikke kommer med en fornuftig løsning!

Svar fra Fortum
02.06.2020 14:32

Hei Andre og takk for din henvendelse! Her forstår jeg ikke helt hva som har skjedd, Norges Energi AS er vår konkurrent og er ikke blitt tatt over av Fortum. De er fortsatt en egen bedrift som har egne kunder med sine avtaler. Hvis du tar kontakt med vår kundeservice, så kan vi finne ut når og hvordan du ble kunde, slik at du kan finne ut av hva som har skjedd her. Ved inngåelse av avtale med oss så blir det alltid sendt ut vilkår og tariff for avtalen du har fått, slik at kunder har en oversikt :) Jeg håper uansett at du har tatt kontakt med vår kundeservice for å finne en oppklaring og løsning til dette, en av våre kundebehandlere vil hjelpe deg så godt det lar seg gjøre! Ønsker deg en god dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Fortum har 1 140 verifiserte omtaler på Bytt.no
Les hva kundene til Fortum mener
Har tilegnet profilen
Fortum deltar på Bytt.no

Fortum har tilegnet sin profil på Bytt.no og kan derfor svare på omtaler og invitere sine kunder til å dele erfaringer.

Alle bedrifter kan gratis tilegne sin profil på Bytt.no. Les mer om bedriftsportalen her.

Besvarer omtaler
Fortum besvarer omtaler

Fortum har de siste 12 månedene besvart omtaler fra sine kunder for å løse problemer, besvare spørsmål eller vise takknemlighet.

Alle bedrifter kan gratis besvare omtaler til sin profil på Bytt.no. Les mer om bedriftsportalen her.

Innhenter omtaler
Fortum ønsker tilbakemeldinger

Fortum benytter Bytt.no sine invitasjonssystemer for å innhente omtaler - enten de er negative eller positive.

Alle bedrifter kan gratis innhente omtaler til sin profil på Bytt.no. Les mer om bedriftsportalen her.

Oppdag nye selskaper i samme bransje

Søk blant tusenvis av selskaper
Sammenlign tusenvis av tjenester
AVBRYT
OK, JEG FORSTÅR