Tibber opplever for tiden en nøytral trend i kundevurderinger.
Klikk for detaljer
Vært stor fan av Tibber og anbefalt selskapet til mange. Til og med fått flere til å bytte til Tibber. Dette snudde raskt da det dukket opp en faktura på nærmere 17 000 kr med forfall 27. desember for hus og hytte. Hvis fakturaen hadde vært etterskuddsvis for november skulle den vært på 4000 kr for både hus og hytte. Tibber har tydeligvis valgt en prediksjon av strømforbruket vårt som gir dem mest mulig penger inn. Dvs samme strømforbruk som vi hadde hjemme i desember i fjor, hvor strømprisen var halvparten av hva de har regnet med nå. En rekke omstendigheter førte til unormalt høyt strømforbruk akkurat denne måneden i fjor (3000 Kw/t) for oss. De har helt sett bort fra at strømforbruket har vært kraftig redusert sammenlignet med tilsvarende måneder i fjor gjennom hele dette året. For hytta hadde vi nylig byttet over til Tibber, så jeg vet ikke hva slags antagelser de har gjort her, men også her antar de tidenes strømforbruk. Vi byttet selskap samme dag vi fikk fakturaen. Strømstøtten for desember får vi først rundt 20. januar…
Endra faktureringsmodell til forskuddsbetaling på få dagars varsel, så bytta leverandør tvert. Synd i grunn, for Tibber har ein veldig brukarvenleg og velfungerande app.
Forskuddsbetaling gjør at jeg har sagt opp hos Tibber i dag. Produkter og App er veldig bra.
Jeg har hatt Tibber i 2 år nå, og tar endringene i selskapet med knusende ro. Tibber er et strømselskap, og ikke en bank. Om du må betale noe av strømmen på forskudd, hva er problemet? Regninga kommer uansett. Man kan snu hele settingen på hodet og ta en arbeidsgiver som får halve måneden på forskudd med arbeidskraft, og forskuttere resten. Strålende fornøyd med selskapet, da de var bane brytende med siste teknologi. Nå halter resten etter....
Tibber er et av mange tilfeller hvor ledelse tar kundene for gitt. De vet at mange er bundet opp med produkter som må byttes hvis man sier opp og kalkylen viser sikkert at forskuddsfakturering med høye forbruksestimater lønner seg selv med 25-30 % reduksjon i kundemassen. Tror de har bommet her, vi får se. Lurer også på hvorfor Tibber formidler strøm i utgangspunktet, de påstår at de ikke har noen inntjening på strømformidlingen men tap, hvorfor holder de på med dette da? De kunne enkelt solgt abbonement og produkter uten å drive med tap på strøm. svaret er vel at de har inntjening på strømsalget på en eller annen måte. Uansett
Forskuddsbetaling er uaktuelt. Ekstremt dårlig kommunikasjon og kort tid ved innføring av det. Regningene har også blitt rotete og uoversiktelige. Fantastisk å se hvordan et selskap klarer å gå fra å være ledende til værst i klassen.
Vi må betale inn forskudd på mange tusen kroner mens kundene rømmer selskapet - Er redd vi er i en ond sirkel der vi som fortsatt er kunder sitter igjen med sorteper (tapt forskudd) om selskapet går over ende. Tibber er markedsledende på app/strømstyring, har vært det på kundebehandling (ikke nå lenger) - men der stopper alt det som er bra med Tibber. Manglende gjennomfakturering, og nå forskuddbetaling er noe som for min del gjør at jeg nå ser meg om etter ny leverandør - problemet er at da mister jeg kombinasjonen integrert varmestyring og elbillading - men uten at Tibber snur vedr. forskuddsfakturering så er der ingen annen mulighet. Tibber er heller ikke ledende på pris lenger, så prisøkning er heller ikke noe Tibber kan gjennomføre. Vi må ha Tibber tilbake der Tibber var før meldingen om endret fakturering - det er eneste mulige løsning.