DNB Bank har ikke nok data til å bli vurdert.
Klikk for detaljer
For noen år siden søkte jeg om et lite lån på min nedbetalte leilighet, lånet var på cirka 15% av boligens verdi. Avtalen var et rammelån på kr. 400 000,- bare i tilfelle noe skulle skje. Banken tok pant i min bolig på dette beløpet kr. 400 000,-. Jeg valgte fastrentelån for å ha forutsigbare utgifter, men jeg ble aldri informert om at jeg da ikke kunne få rammelån ( hvilken vanlig bankkunde skjønner sånne ting) men de tok likevel pant i boligen på den avtalte summen av rammelånet. Et par år etter trenge jeg å øke lånet med kr. 20 000,- og fant da ut at jeg ikke hadde noe rammelån, hvilket vil si at kundebehandleren som gav meg lånet ikke kunne sine saker. Etter at fastrenteperioden var over kontaktet jeg banken for å høre om det nå kunne gjøres om til et rammelån på det beløpet banken allerede hadde som pant i min bolig. Joda, det var ingen problem, det var en enkel proforma sak som kostet kr. 750,-. Dagen etter ringte jeg igjen banken for å forhøre meg om det praktiske. Da viser det seg at kundebehandleren jeg snakket med dagen før ikke hadde gitt riktige opplysninger, igjen, dette ville nemlig være en vanlig lånesøknad som kostet kr. 2500,- på et lån som de allerede hadde behandlet og innvilget og hadde pant i min bolig på. Man må spørre seg hvilken kunnskap, for ikke å snakke om utdannelse, kundebehandlere i DnB har? I tillegg endrer de på renter, både på innskudd og på lån uten å informere meg på noen som helst måte, bortsett fra gjennom media. I tillegg snakker man med en datamaskin når man ringer og dersom datamaskinen ikke forstår hva du sier, kanskje fordi det er vanskelig å forklare helt nøyaktig, så blir samtalen bare avsluttet, selv om man kanskje har ventet i både 20 og 30 minutter på å komme gjennom på telefonen. Det er ingenting jeg vil si er bra med banken, de kan bli bedre på alt, bortsett fra utbytte til sine aksjonerer da!! Jeg har vært kunde i banken siden den gang det var Postbanken, jeg var 16 år og satte mine første penger inn på en rød bankbok. Nå er jeg 52 år og dette er mine erfaringer etter at DnB tok over det som en gang var en folkebank og ble til DnB. Jeg synes det er en stor skam, og det uten å nevne all negativ omtale i pressen om veiledning til velstående kunder om utenlanske bankkontoer for å slippe å betale sin del av det samfunnet de lever i osv osv osv.
Hei Charlie! Takk for at du deler din historie. Dersom du har fått gal informasjon i forbindelse med etablering av lånet må jeg få lov til å beklage det. Når du tar opp et lån skal du selvfølgelig bli informert om hvilket lån det er snakk om. Når det kommer til endring av nåværende lån og priser for dette er det vanskelig å kommentere her uten at vi får sett på selve lånet da det avhenger av flere ting. Send oss gjerne en melding fra postkassen i nettbanken din så får vi gått opp det som har skjedd med riktig rådgiver og sørget for at vi finner en løsning på dette for deg. Når det kommer til varsel om renteendring så har vi varslingsplikt på dette. Både på innskudd og utlånsrenter. Varsel om endring av rente vil du motta i postkassen i nettbanken din for alle produkter som får endring av renten. Dersom du ikke bruker nettbank sendes varsel per post. Angående ventetid så har vi den siste tiden hatt et stort trykk på vår boliglånsavdeling. Vi er i en ekstraordinær situasjon der mange ønsker å komme i kontakt med oss angående boliglån grunnet endret økonomisk situasjon og rentejustering. Dette har dessverre ført til lengre ventetider enn det vi ønsker og vi jobber på spreng for å hjelpe alle som tar kontakt. Dersom det ikke haster kan du sende en melding til vår låneavdeling fra postkassen i nettbanken din så får du svar der :) Håper å høre fra deg og ønsker deg en riktig god dag videre så lenge! /Jørgen
Ingen ord kan beskrive hvor fornøyd jeg er med å ha DNB som min hovedbankforbindelse. Ingen nettbank/mobilbank kan måle seg med DNB sin(Jeg har prøvd flere). Kundeservicen er fenomenal, Akjsehandelen går på skinner og rådgiverne er utrolig hjelpsomme. Ekstremt positivt er det samfunnsansvaret DNB tar for Norges samfunn. De gjør en god jobb og gir mye tilbake til oss innbyggere i Norge. Alt i alt, ingen over og ingen ved siden av.
Hei Erling! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Ønsker deg en strålende dag videre så lenge :) /Jørgen
Første til å sette opp renten, siste til å sette ned. Unnskylder seg alltid hvorfor de ikke klarer å sette den ned med mer enn de gjør. Forskjellsbehandler kunder med ulike renter. Gir deg konsekvent dårlig rente med mindre du følger med og sjekker og klager. De lærer aldri, selv etter mange klager fra samme forbruker. Styr unna. De tror de kan gjøre som de vil.
Hei Martin! Takk for at du skriver til oss. Det er leit å høre at dette er inntrykket du har av oss. Dersom det er de siste rentejusteringene du viser til så var vi den første banken til å justere renten, begge gangene. I første omgang skulle renten telle fra 1. mai som er tidligere enn det som er normalt etter varslet renteendring. Vi klarte likevel å endre denne til å gjelde fra senest 5. april. De alle fleste lånene ble justert med totalt 0,85%. De som ikke fikk like mye i rentejustering hadde allerede en svært god rente og vil likevel ha en konkurransedyktig rente etter justeringene. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen
Hei, jeg har kun vært kunde i et halvt år. Dette har vært kun til boliglån ettersom de matchet et annet tilbud fra danske bank. Når jeg skulle skrive under så får jeg vite at den renten ikke gjelder lenger, så da starter jeg med en høyere rente. Når renten først går ned så er de dårlige til å redgjøre for seg ved spørsmål og skylder ofte på at de ikke vet hva som skjer fremover og at problemer med interne systemer er grunnen for at det tar lang tid. Flere jeg har snakket med som bruker denne banken har fått ulik rente nedsetting noe som betyr at det i stor grad forskjellsbehandler kundene sine og man må hele tiden passe på selv om man ikke vil ende opp med å betale for mye. Svært skuffende første inntrykk !
Hei Magnus! Takk for at du skriver til oss. La meg først poengtere at renteendringen som har skjedd i det siste har blitt gjort i en ekstraordinær situasjon. Likevel har vi senket renten to ganger, begge gangene som første bank. Totalt er renten justert med inntil 0,85%. Det stemmer at ikke alle får den samme justeringen. De som ikke har fått justert renten med 0,85% har allerede en veldig god rente og vi skal fremdeles være konkurransedyktige på pris. Det er flere ting som gjør at et lån ikke er likt et annet. I hovedsak går dette på type lån og sikkerhet. Ekesmpelvis kan du se våre prislister for en oversikt over forskjellige typer lån og veiledende pris på disse. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen
Skal ikke senke renten på boliglån og innskudd før 1. mai.....det er vel på tide å skifte bank....Lise Tandberg
Hei Lise! Det stemmer at dette var den opprinnelige datoen for når renten skulle tre i kraft. Vi klarte likevel å fremskynde denne slik at ny rente gjelder fra senest 5. april. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen
DNB er en grådig bank, som kun tenker på å maksimere egen profitt. Renten ligger konstant godt-over markedet. De er trege til å sette ned lånerenten. Dette er for å gni hver eneste krone ut av kundene sine. Noe som denne mailen beskriver etter at Norges Bank hadde satt ned renten: Hei. Og takk for henvendelsen din. Renten på dine lån er endret til 2,64% med virkning fra 01.05.20. Varsel sendes som planlagt innen førstkommende tirsdag.
Hei Jørgen! Vi har satt ned renten to ganger i det siste, begge gangene som første bank. Det stemmer at opprinnelig dato for når ny rente trer i kraft var 01.05. Dette er tidligere enn det som er normalt. Vi klarte likevel å få fremskyndet dato for når renten trer i kraft ytterligere. Ny rente gjelder derfor fra senest 5. april. Ønsker deg en strålende dag videre så lenge! /Jørgen
Nekter å sette ned boliglånsrenten før 1. mai. Gosser seg på andres elendighet i denne krisen.