Fortum opplever for tiden en nøytral trend i kundevurderinger.
Klikk for detaljer
I dag ble jeg ringt opp av en hos Fortum og ble forklart at jeg som en del av en konkurranse jeg er med i har jeg vunnet en del-premie - Strømavtale uten påslag. Jeg forklarer at vi er fornøyd med strømavtalen vi har nå i dag og at vi i utgangspunktet ikke er interessert i å bytte til en annen leverandør per dags dato, dette fordi vi også snart skal flytte og da skal ta en full gjennomgang på nytt. Jeg får da beskjed om at dette ikke er noe å tenke på fordi dette er en avtale uten påslag hvorpå jeg gir beskjed om at jeg sitter å spiser lunsj og spør derfor om han kunne sende meg informasjon på e-post slik at jeg kan gå igjennom tilbudet og ta stilling til dette når jeg er tilbake. Vedkommende sier da at han ikke kan sende meg en e-post, men at han kan sende meg en SMS. Dette godtar jeg. Han fortsetter da med å spørre om han kan ta opp samtalen slik at han får sendt SMS’en, noe jeg samtykker til. Han fortsetter med å si at at jeg <Mitt navn> bestiller strømavtale spot Smart, hvorpå jeg svarer at jeg ikke bestiller noe før jeg har lest SMS som allerede forklart. Dette godtar han og fortsetter med sin standardtekst. Når jeg får SMS’en sier jeg at jeg skal lese igjennom den når jeg er tilbake fra lunsj og har fått gått igjennom avtalen. Han sier da at jeg må svare ‘JA’ med engang, slik at han får sendt med en e-post. Dette sier jeg at jeg ikke kommer til å gjøre og påpeker at jeg begynner å bli irritert / sint, dette på grunn av hans pågåenhet og mangel på forståelse på at jeg vil gå igjennom avtalen før jeg godkjenner noe som helst. Han fortsetter da med å si at dette ikke er noe å tenke på siden det er uten påslag hvorpå jeg legger på. Jeg har fått denne SMS’en hvor jeg må svare ja på bestillingen. Men etter å ha gått igjennom min nåværende og den jeg ble presentert er det tydelig at avtalen fra Fortum er mye dårligere. De skal ha 89kr i fast avgift per mnd, Tibber tar 31,20kr. I juni så betaler jeg 4,88kr i påslag. En differanse på 52,92kr før vi har betalt for selve forbruket der altså.
Hei Marius! Det er leit å høre at du har hatt en slik opplevelse med oss. Slik som dette skal det naturligvis ikke være, og vi ønsker gjerne å ta en nærmere titt på dette direkte med selgeren involvert ol. Dersom du kan sende denne informasjonen, og gjerne ditt telefonnummer, i en epost til oss; [email protected], så kan vi undersøke dette nærmere og hindre at tilsvarende hendelse oppstår igjen. Med Spot Smart har man forøvrig ingen påslag, kun fastbeløp på 89kr/mnd. Dersom man feks har høyt forbruk er det ofte fortrinnsmessig med en avtale uten påslag, da høyere påslag fører til høyere fakturasum. Med denne avtalen vil man kun betale 89kr/mnd + strøm benyttet til spotpris hentet fra Nord Pool. Dette er i utgangspunktet en veldig god avtale, men det skal selvfølgelig ikke prosesseres eller kommuniseres tilsvarende metoden du oppgir ovenfor. Kontakt oss gjerne direkte via tlf; 21494949 eller epost; [email protected], slik at vi kan håndtere dette videre internt. Vi beklager denne leie opplevelsen, og håper du får en bedre opplevelse med oss neste gang. Ønsker deg en fin dag! Vennlig hilsen Fortum
Får tilsendt fakturaer selv etter oppsigelse. Har snakket med kundeservice gjentatte ganger, men faktura kommer hver måned. Legger også til tillegstjenester uten å høre med kunde først.
Hei Anders! På bakgrunn av vår etterskuddsfakturering mottar man ofte bla sluttavregning i faktureringsperioden etter oppsigelsesdato. Vi har også noen tjenester man kan benytte seg av uten en strømkontrakt hos oss, men disse, på lik linje med andre tjenester, må vi innhente aksept for å få bekreftet at endringene er ønsket. Det er utfordrende for oss å uttale oss om hva som har skjedd i ditt tilfelle uten videre informasjon om kundeforhold ol, noe vi ikke kan utgi eller motta i offentlige kanaler som dette. Vi beklager dette. Vi håper dette har blitt løsnet opp i, og at du har mottatt ønskede svar, men kontakt oss gjerne via tlf; 21494949 eller epost; [email protected] dersom vi kan bistå deg videre med dette!
Blir ilagt gebyr for tilleggstjenester jeg ikke har bedt om. Fikk opplyst om at jeg hadde bindingstid når jeg inngikk avtalen, når jeg skal si opp nå etter at oppsigelsestiden er over blir jeg belastet med bruddgebyr. Da var det plutselig 12 mnd oppsigelsestid som gjaldt!
Hei Espen! Dette er veldig leit å høre om. Vi har ingen avtaler med bindingstid, men med noen av våre bedriftsavtaler har man altså et bruddgebyr. Vi vil anbefale deg å kontakte vår bedriftsavdeling for videre bistand vedrørende dette. De kan nåes via epost; [email protected], samt tlf; 21494949 og tastevalg bedrift. De kan bistå deg med å oppklare dette videre, samt forhåpentligvis finne en tilfredsstillende løsning :) Ønsker deg en fin dag videre! Vennlig hilsen Fortum
Verste strømfirmaet jeg har hatt + kjempe dårlig kundeservice, som ikke tar kundene sine på alvor
Hei Al! Dette var veldig leit å høre om. Det er viktig for oss at våre brukere føler seg ivaretatt og har en avtale de er fornøyde med. Ved misnøye er vi på kundesenteret alltid tilgjengelige for bistand eller fortløpende endringer, og vi kan nåes via epost; [email protected], samt tlf; 21494949. Vi tar gjerne en gjennomgang med deg av ditt saksforløp og din misnøye, slik at vi forhåpentligvis kan finne en fin løsning på dette. Ønsker deg en fin dag! Vennlig hilsen Fortum
Fortum lokker kunder med lav 'spot' , legger så automatisk på tilleggstjenester som 'APP' eller portal som for det første ikke virker og som for det andre antakelig har info som hentes gratis på www.elvia.no Ikke villig til å refundere tilleggstjenester som ikke har vært tilgjengelig,
Hei Stig! Det er leit å høre at du føler deg lurt i forbindelse med signering av avtale hos oss. Vi har ikke mulighet til å legge til tilleggstjenester uten å motta bekreftelse på dette ved signering, og kostnader for Min Side og App hos oss er bakt inn i din avtale, så man betaler ikke ekstra for dette hos oss. Ved kontraktoppstart får man automatisk tilgang til innlogging. Dersom tilleggstjenester er feilaktig oppført, så har vi grunnlag og mulighet til å refundere dette, men uten videre informasjon om ditt kundeforhold er dette utfordrende å oppklare. Vi kan dessverre ikke motta eller utgi informasjon om ditt kundeforhold i offentlige kanaler uavhengig av om vi mottar informasjonen, av hensyn til ditt personvern. Kontakt oss gjerne direkte via epost; [email protected], evt via telefon; 21494949, så bistår vi gjerne videre! Vennlig hilsen Fortum
Ble oppringt av en selger i forbindelse med en konkurranse der en kunne vinne en varmepumpe. Han ville tilby meg et supert tilbud. Tilbudet viste seg å kunne være akseptabelt i de to månedene det var 0 i månedsgebyr. (I ettertid viste det seg at det gikk ca i null pga høyt påslag). Selger var veldig aggressiv, og det var vanskelig å få gode svar på det jeg lurte på. Valgte til slutt å ta tilbudet (brøt min egen regel om aldri å kjøpe på telefonsalg). Skulle få vilkår på mail, men det kom aldri. Hadde også en måned gratis med tjenesten ID-vakt. Var veldig skeptisk til denne, så drøyer med å aktivere, men til slutt så ringte det en selger-dame som ikke lot meg få fred før jeg hadde aktivert avtalen. La inn alarm på å deaktivere tjenesten før det påløp gebyr, og sendte mail til ID-vakt i god tid (fant ingen måte å deaktivere tjenesten på). Det viste seg at denne mailadressen ikke var i bruk. Fikk til slutt ringt ID-vakt. De visste ikke at mailadressen var feil. De kunne derimot ikke hjelpe meg; kundeforholdet mitt var med Fortum. Kontaktet deretter chatten deres for å få avsluttet tjenesten. Etter lang tid konkluderte hun med at hun ikke kunne ikke hjelpe meg, men skulle se på det og kontakte meg. Hørte aldri noe mer. Ny runde med kundeservice da jeg fikk ny mail med månedsrapport fra ID-vakt. Denne gangen på mail. Fikk da bekreftet at tjenesten var deaktivert. Men hvorfor fikk jeg da fremdeles månedsrapport fra ID-vakt? Valgte på dette tidspunktet å bytte strømleverandør, da jeg fikk bedre app og bedre pris hos Tibber. Heldigvis kom det ingen faktura for ID-vakt, men det tikket inn noen digre fakturaer for nettleie som de hadde brukt en evighet på å viderefakturere til meg. Ny måned og ny månedsrapport fra ID-vakt. Nå var jeg ikke lenger kunde, så bad de om å deaktivere tjenesten, og slette alle mine personopplysninger. Fikk bekreftelse på at dette var fikset. Ny måned og ny månedsrapport fra ID-vakt. Nå sendte jeg ny mail og forklarte at ting ikke var slettet som avtalt, og at jeg fremdeles mottok månedsrapport. Fikk som svar at tjenesten var deaktivert. At de ikke hadde slettet personopplysninger som jeg bad om, ble ikke kommentert. Så nå får de en siste mulighet til å rydde opp etter seg før de blir meldt til Datatilsynet for brudd på personvernforordningen. De sitter på masse opplysninger om meg i sin tjeneste som jeg ikke vet om er trygt lagret.
Hei Thomas! Det er veldig leit å høre at du har hatt en opplevelse som dette, og at det har vært så utfordrende for oss å håndtere dette videre. Vi forstår at du har forsøkt å kontakte oss angående dette tidligere, men dersom du kan sende oss en epost til [email protected] kan vi ta en nærmere titt på dette, samt undersøke om tjenesten er avsluttet eller ikke. Vi håper vi kan finne en tilfredsstillende løsning på dette snarest! Ønsker deg en fin dag videre! Vennlig hilsen Fortum
God avtale, litt vanskelig app,men generelt fornøyd
Hei Leontine! Takk for denne hyggelige tilbakemeldingen! Det er viktig for oss at våre brukere føler seg ivaretatt, så jeg ønsker gjerne å oppfordre deg til å kontakte oss direkte via epost eller telefon for bistand med app og Min Side om du har noen spørsmål til disse plattformene. Vi hjelper deg gjerne med å oppklare og løsne opp i dette videre! Ønsker deg en fin dag! Vennlig hilsen Fortum