Tibber opplever for tiden en nøytral trend i kundevurderinger.
Klikk for detaljer
Dårlig grep… estimert forbruk forskudd!! Her må ledelsen gå i seg selv og ta grep…. Hva har denne «kundeflukten» kostet tibber i omdømme og kroner og øre??? Lite gjennomtenkt dette her..
Det er ikke greit å være bank for strømleverandøren. Fakturaene og hvordan de estimerer strømmen din er utydelig…man føler seg lurt og har totalt mistet den gode kontrollen man hadde før man begynte med forskuddsbetaling.
Selv nå etter at Tibber har tatt grep med å endre betalingsmodell til at kundene kan endre estimert gjennomsnittlig pris for de neste 15 forskuddsbetalte dagene, så vil de fremdeles ha forskudd på 15 dager. Da strøm er børs og pris regnes kun dagen før salg, så er det rart at Tibber estimerer utifra historikk som ikke finnes og priser som heller ikke finnes frem i tid.. Tibber sier å miste 1 kunde er å miste en kunde for mye, men de gjør jo ingenting for å bedre situasjonen.. Desember regningen med 4700 kr i forskudd og i tillegg hva som var på november regningen, og ingen strømstøtte på den de 4700 kr er ikke bra... Hjelper ikke å trekke fra 4700 kr på neste faktura, når de kanskje beregner 7800 kr i forskudd på januar regningen... Anbefaler på det sterkeste å UNGÅ Tibber som strømselskap og krysser fingrene for at de går tilbake til normal modell før de eventuelt går konkurs..
Jeg var lenge på utkikk etter ny avtale. Tibber ble valget mitt og jeg var kjempefornøyd i nesten ett år. Hvorfor? Ikke noe lureri, ingen skjulte kostnader og de ga meg forutsigbarhet. Det var viktig når man har ansvaret for økonomien i en familie på fem. De få kronene forskjell utgjør enorme ting i vår familieøkonomi. Så helt plutselig snur Tibber og bruker kundene for å berge seg selv - og det med kort varsel, og minimal mulighet til å endre noe. Ingen forutsigbarhet, uttalelser som ikke kunne stå til det forbrukertilsynet og andre eksperter mente. Alt for å redde seg selv når de i lang tid har skrytt av at de har forbrukeren i fokus. Jeg valgte å gå over til Vibb som er ganske lik Tibber - men foreløpig uten all lureriene. Skuffende å måtte bytte fra et selskap som jeg virkelig hadde tro på. Ekstra ekkel følte jeg meg som hadde vervet andre til Tibber, i god tro om at jeg endelig hadde funnet strømleverandøren jeg har lett etter i mange år...
Tibber var i utgangspunktet genialt og helt supert! En kjempeflott app med mye integrasjon som gir deg god oversikt over strømforbruk og smartstyring av enheter for å få ned forbruket. Dette var en stor bonus, men det aller vitkigste for de fleste er forutsigbarhet og lav pris. Det virkelig flotte med Tibber var at de "bytter" for deg, slik at du alltid har laveste pris.. Dermed slipper man det evige styret med å bytte strømleverandør i tide og utide fordi den i utgangspunktet gode avtalen du tegnet plutselig ikke er så god lenger.. Tibber var derfor helt genialt! Desverre har de nå innført en ny betalingsmodell med forskuttering. Dermed blir det plutselig mer uforutsigbarhet igjen. Mange får strømregninger som plutselig er dobbelt så mye som de har vært, og skulle ha vært. Dette er så klart ekstra surt nå rett før jul og med generell prisøkning i samfunnet ellers blir dette en ekstra torn i siden for mange. Nå tar de grep og skal gjøre det mulig å endre beløpet ser jeg, men dette betyr jo at du selv må drive å fikle med dette, og passe på hele tiden. Dermed forsvinner litt av det som var så genialt med Tibber i utgangspunktet, nemlig at det var autonomt og at du slapp å drive å bruke tid på sørge for at du til en hver tid har lavest mulig strømregning... Tibber ordnet alt for deg, og du trengte ikke bruke en kalori på å tenke på "strøm" lenger. Du hadde alltid det billigste uansett. Sånn sett har de på mange måter saget av grenen de satt på. Appen er fremdeles veldig god, men den nye faktureringsmodellen trekker så mye ned at det blir uansett 1 stjerne. Denne formen for fakturering er også risikabel for kundene fordi de ikke vil få igjen beløpet som er lagt ut om selskapet skulle gå konkurs. Det er også grunnen til at forbrukerrådet fraråder avtaler med en slik faktureringsmodell. Dette syntes jeg bare er utrolig trist. Jeg har vært kjempefornøyd med Tibber og har nærmest vært som en ambasadør for dem. Jeg har "vervet" så å si alle jeg kjenner og alle har vært kjempefornøyd med Tibber, frem til nå. Halvparten av disse har nå allerede byttet til ny leverandør etter den nye modellen ble innført. Personlig skulle jeg heller ha betalt noen øre ekstra i påslag enn slik det er nå.
Tibber vil alltid være en prisvinner med deres modell. Er strålende fornøyd med Tibber som mitt strømselskap. Har brukt verktøyene deres til å redusere strømforbruket mitt. Ulempen er at det faktureres frem mot forfallsdato. Ser at estimatet stemmer veldig bra, og føler dermed ikke at jeg er Tibbers bank slik det er skrevet om i avisene. De er også behjelpelige med betalingsutsettelse for de som har behov for dette. Dersom du ikke har noe mot å gjøre opp for hele forbruket ditt når regninga forfaller vil du spare penger på å bruke Tibber. For de som har noe mot dette vil det medføre ekstrajobb i forbindelse med betalingsutsettelse.
Har anbefalt Tibber til mange venner og kjente iløpet av de siste årene. Med de siste måneders endringer hvor man kunden i praksis bærer Tibbers kredittrisiko kan jeg ikke lenger stå inne med den anbefalingen. Styr unna. Bra app, dårlig praksis.