Sammenlign. Bytt. Spar.
HUS & HJEM
BEDRIFT & BORETTSLAG
MIN BYTT
BYTT.NO
Oversikt Omtaler Tjenester Mer ⋮ Skriv
Oppdatert november 2024
Sparebanken Sør
3.1
60 verifiserte omtaler

Sparebanken Sør omtaler og erfaringer

Ingen trend

Sparebanken Sør har ikke nok data til å bli vurdert.

Klikk for detaljer

3.1
Middels
60 verifiserte omtaler
Kundetilfredshet
Kundeservice
Rådgivning
#36
Bra
Sparebanken Sør er rangert
#36 av 116 dagligbanker
37%
Dårlig
37% anbefaler Sparebanken Sør
til venner og kjente. Gjør du?
POPULÆRT 🔥
Søk boliglån hos flere banker med Lendo
Søk boliglån hos flere banker
Søk boliglån hos flere banker med én søknad gjennom Lendo
Eksempelrente: Eff. rente 5,76 %, 2.000.000, kr o/25 år. Kost 1.717.847 kr, tot 3.717.847 kr.

Utforsk 60 omtaler om Sparebanken Sør

FILTRER OMTALER
14
9
5
12
20
SORTER OMTALER
SORTER ETTER HENDELSE
SORTER ETTER OPPLEVELSE
Tar 2 minutt
På en skala fra 1 til 5
Hvor fornøyd er du med Sparebanken Sør?
Tar 2 minutt
5
4
3
2
1

Veldig god oppfølging og får konkurransedyktige tilbud når jeg tar kontakt.

Omtale av  Steffen

Siden du er en sørlandsbank er det nok lettest for de som bor på Sørlandet og kan møte opp i filialene dems når det er større ting som skjer. Men jeg har flyttet vekk fra før landet selv, og fortsatte som kunde. Kjøpte nettopp ny bolig - og selv om jeg ikke kunne møte opp i banken fikk vi ordnet opp i alt på en god måte over telefon og e-post. Fikk og konkurransedyktig rente. Min rådgiver ga meg og veldig god oppfølging underveis. Synes løsningen for aksjer og fond i nettbanken er litt knotete og uoversiktlig, men her har jeg ikke noe å sammenligne med.

Svar fra Sparebanken Sør
05.08.2020 15:08

Hei Steffen! Så utrolig hyggelig tilbakemelding å få både for rådgiver og for oss på Kundesenteret. Ha en god uke! /Maylinn

Sein nedsettelse av renten

Omtale av  Per

Blir forbannet og skuffet over liten og treg nedsettelse av renten.

Svar fra Sparebanken Sør
23.03.2020 15:58

Sparebanken Sør er en sparebank, hvor det meste av bankens overskudd legges til bankens egenkapital. Denne egenkapitalen danner grunnlag for bankens soliditet og dermed evne til å stå støtt i stormfulle tider. Sparebanken Sør er 200 år i 2024. En bank har mange «interessenter» man skal forholde seg til. Vi må selvfølgelig til enhver tid være konkurransedyktige ift våre kunder. Samtidig må vi vise lønnsom og trygg drift overfor obligasjonsmarkedet som låner banken penger (som igjen banken låner ut til sine kunder). I tillegg er norske myndigheter ekstremt opptatt av at norske banker driver trygt da bankene er kritisk viktig ift norsk økonomi. Banken gjør nå alt den kan for å bidra overfor sine kunder. Vi innvilger avdragsutsettelser i vanskelige tider, øker kreditter til bedrifter som får stram likviditet, osv. En bank foretrekker normalt at lånet er delvis nedbetalt før avdragsfrihet innvilges. Vanligvis innvilges avdragsfrihet for kortere perioder, men banken har valgt inntil hele seks mnd. Banken justerer altså sin kredittpolitikk i en periode for å møte kundenes behov i en kritisk situasjon. Sparebanken Sør var en av de første bankene i Norge som varslet å sette ned renten etter Norges banks rentenedsettelse. Dette til tross for at selv om Norges bank satte ned renten, så ble ikke bankens innlån billigere. Vi finansierer oss som nevnt i det nasjonale og internasjonale obligasjonsmarkedet, og der ble pengene faktisk dyrere. Når vi besluttet å sette ned rentene med 0,35% prosentpoeng, representerer dette et tap for banken dersom ikke prisene i penge- og obligasjonsmarkedet reduseres. Vi vil følge dette markedet løpende og vil tilpasse våre priser deretter. Noen har reagert på at banken ikke setter ned renten med 0,5 prosentpoeng slik Norges bank gjorde, spesielt når banken hadde et resultat på 1,46 mrd kroner i fjor. Ja, det er riktig at banken hadde et godt år i 2019, men med en forvaltningskapital på 130 mrd kroner er ikke et slikt resultat uvanlig høyt. Dessuten trenger banken også gode år slik at den er godt rustet til dårligere år, som det kan se ut for i 2020. Vi prøver å gjøre det beste for våre kunder i denne situasjonen, men må til enhver tid drive ansvarlig. Det er på denne måten vi har overlevd og vært en viktig bidragsyter i vår region i snart 200 år. Sparebanken Sør Kundesenter/ Frode

Elendig kundeservice, styr unna denne banken!

Omtale av  Sako

Kundeservice vet de ikke hva er. Folkeskikk og oppdragelse like så. Surr rot og forglemmelser er stikkord som går i gjen. Vi har aldri opplevd maken noe sted før. På tide å bytte bank etter 14 år. Kan være vi har vært uheldig med de kundebehandlerene og de såkalte rådgiverene, ikke godt og vit. Men det blir stryk karakter fra oss.

Svar fra Sparebanken Sør
09.03.2020 09:15

Hei Sako! Vi tar gjerne kontakt med deg hvis du ønsker det for å forsøke å finne ut av dette. Hvis du ønsker det så send oss en melding fra nettbanken/mobilbanken din eller sende en mail til [email protected] med telefonnummeret ditt. /Åse

Meget god kundeservice

Omtale av  Charlotte M. L

Har vært kunde her i mange år. Byttet til sparebanken sør etter en kjip behandling i en annen bank. Kun positive opplevelser. Strålende kunderådgiver som har fulgt oss i alle år. Kundeservice på telefon er helt strålende. Alltid god hjelp og hyggelige folk. Tommel opp!

Svar fra Sparebanken Sør
09.03.2020 09:15

Hei Charlotte! Så utrolig hyggelig tilbakemelding å få både for rådgiver og for oss på Kundesenteret. Ha en god uke! /Åse

Bruker lang tid på alt...

Omtale av  Stephan S

Helt utrolig hvor langt tid de bruker på ting. Og kundeservicen er helt elendig.

Svar fra Sparebanken Sør
09.03.2020 09:14

Hei Stephan! Vi ønsker å ha fornøyde kunder, og tar gjerne kontakt med deg direkte for å finne ut av dette hvis du ønsker det. Du kan sende oss melding fra nettbanken din eller evt sende oss en mail på [email protected] og oppgi telefonnummeret ditt slik at vi kan ringe deg. Ha en fin uke! /Åse

Søk boliglån hos flere banker
Søk boliglån hos flere banker med Lendo
Send én boliglånsøknad til flere banker. Se om du kan spare på å refinansiere boliglånet ditt hos en annen bank.
Eksempelrente: Eff. rente 5,76 %, lånebeløp 2 000 000 kr, nedbetalingstid 25 år, kostnad: 1 717 847 kr, totalt: 3 717 847 kr
Søk boliglån
Tilgjengelig kundeservice Helt uforpliktende

Veldig bra

Omtale av  Kyrre

Byttet hit og møtte proffe folk både privat og næring. Veldig god kundeservice. Nå har jeg bare vært på Porsgrunnskontoret.

Svar fra Sparebanken Sør
19.02.2020 14:10

Så hyggelig å høre, Kyrre. Ha en fin dag! /Åse

Føler meg lurt av banken

Omtale av  Lurt

Først fikk vi låne 400 000,- mer enn huset var verdt. Da lån var betalt bra ned og verdien ble pluss ifh til lån. Banken krevde da 19 400,- på et lån på 2 mill. De ga oss avdragsfrihet i et år for å pusse opp boligen og lovte at så lenge verdi og lån ble bra skulle rammene rundt huslånet endres. Fikk 750 000,- i verdi høyere enn lånet var, men banken holdt ikke ord. Per dags dato krever denne banken over 26 000,- av meg hver mnd på et lån som nå er på 1 800 000,-NOK.

Svar fra Sparebanken Sør
14.02.2020 08:59

Hei Vi kan ikke svare i detaljer på din henvendelse, vi anbefaler deg å ta kontakt med din rådgiver i banken for å se på ditt lån og ta en gjennomgang av nedbetalingsavtalen.

Vil tjene

Omtale av  Sørlending

Sparebanken Sør er en grei bank så lenge de tjener penger på deg. Den dagen de ikke tjener penger på deg lenger, og du har mer penger i lån enn innskudd, endrer mye seg - har jeg erfart.

Svar fra Sparebanken Sør
06.02.2020 10:33

Hei, og takk for tilbakemeldingen. Vi følger regler for god rådgivning i Sparebanken Sør, og vil gjerne høre fra deg dersom du har innspill som kan gjøre rådgivningen vår bedre. Vennligst ta kontakt med oss gjennom vår nettside og meld fra om det du mener vi bør vite om. Du kan melde fra via denne siden: https://www.sor.no/felles/hjelp/klage-og-reklamasjon/klage-eller-varsling/ Vennlig hilsen Sparebanken Sør

Kalkulert svindling

Omtale av  Martin

Min mor har hatt ca 1.5 mill stående på sparekonto i mange (ca 25) år her. Når jeg nå sjekket, viser det seg at hun har fått en betydelig dårligere rente enn hun skulle hatt, antakelig bare fordi hun aldri har mast om bedre betingelser. Et grovt overslag viser at hun har tapt ca kr. 550.000 i forhold til om hun hadde hatt en av markedets bedre renter. Jeg har også en søster som har hatt boliglån her, og når jeg sjekket litt for henne, viste det seg at hun kunne få tilsvarende lån i annen bank med halvert rente. Hun skiftet selvsagt.

Det er en bank som må holde seg langt unna, meget dårlig kundebehandling

Omtale av  Alldri

Sparebanken sør gjør forskjellsbehandling på kundene sine, og ikke minst dårlig kundebehandling. De sa til meg du får aldri lån her i sparebanken sør, samme dag fikk lån på samme vilkår fra 2 andre banker. vi har god økonomi, helt latterlig.

Søk boliglån hos flere banker
Søk boliglån hos flere banker med Lendo
Send én boliglånsøknad til flere banker. Se om du kan spare på å refinansiere boliglånet ditt hos en annen bank.
Eksempelrente: Eff. rente 5,76 %, lånebeløp 2 000 000 kr, nedbetalingstid 25 år, kostnad: 1 717 847 kr, totalt: 3 717 847 kr
Søk boliglån
Tilgjengelig kundeservice Helt uforpliktende

Vært kunde hele livet mitt

Omtale av  Eirik

God kundebehandling. Kan bli bedre på å låne ut penger samt gi bedre rente til kundene sine.

Lav kompetanse og dårlig kundeservice

Omtale av  Sandra P. M

Vi bytter nå bank etter en forferdelig prosess med kjøp/salg av bolig. Vi har opplevd feil i alle deler av prosessen - alt fra små feil til feil i utbetalinger og at feil sum ble lagt til som lån i nettbanken (!). Ved kontakt med vår rådgiver i banken, har vi blitt mottatt med dårlig service og ingen evne til å rådgi oss i viktige avgjørelser. Vår opplevelse er at kompetansenivået er sjokkerende lavt, og vi har faktisk vært alvorlig bekymret for om oppgjør osv har blitt gjennomført på riktig måte. Kommer aldri til å anbefale eller benytte oss av denne banken igjen.

Friendly staff yet unpredictable and chaotic service

Omtale av  Magnus

What characterizes a good bank? You only need them once a year! I unfortunately needed Sparebanken Sør a few times too many. I ordered BankID, which resulted in a new Visa card being sent to an address I didn't live anymore for about 5 months. As your adress in your Nettbank is linked to the adress registered in Folkeregisteret, it is still a mistery how this could happen. Anyway, as soon as that had been cleared up it took another 5 days until I received access to my Nettbank. Apparently my access codes had changed, but since I never received my BankID credentials, I couldn't access my Nettbank for quite some time. The next message I received was a request to come down from Oslo to Kristiansand to order my BankID, to identify myself and to prove that I spoke a sufficient level of Norwegian (which I do). I took a day off work (holiday) and booked a train ticket to Kristiansand (for the foreigners reading this, a one way journey takes 5 hours). At the office I was promised an email with the missing credentials. After two days I still hadn't received anything. By phone I contacted the customer service, however, no one could find any proof of my visit to the bank office. In the meantime I still didn't have access to Nettbank. Anyway, I then received an email with the correct login credentials. All together I didn't have access to my Nettbank for over 6 days. Which is a bit too long when one has to pay bills. But still, that new VISA card that has been sent to my old adress hadn't been found yet, nor has a new card been sent to the correct adress. The next issue recently occured. Last Saturday morning I suddenly couldn't use my debit card anymore. At the trainticket office they said it was somehow not valid anymore (although it says on the card it's valid until 2020). I went into Nettbank and found out NO active cards where registered to my account. Since it was a Saturday, I couldn't do anything but wait since the bank is closed during the weekend. First thing I did on Monday is to call the bank to find out what was going on. Unfortunately the lady that' was supposed to handle my case wouldn't be at work until Wednesday. And no one else had any idea what was going on, or was willing to try to find out. That means I won't be able to do any payments by card, nor am I able to withdraw any cash. That's difficult, especially when one has to travel for work...and eat. Anyway, from a staff point of view this all probably makes perfect sense. Yet, from a customer point of view it feels completely unsafe, unpredictible and untransparent. Especially when no one seems to be willing to take the effort to find out what is going on and explain it to me. I hope this comment serves as an encouragement to improve these 'simple' basics for future customers. I think however I need to switch for another bank. This takes too much time and stresses me out.

Bra renter på bolig lån

Omtale av  Xhavid H

Bra service tar saken seriøst og bra renter på lån

Dårlig kundebehandling

Omtale av  Paul

Jeg har vært kunde hos Sparebanken Sør i mange år. Før dette brukte jeg Sparebanken Pluss som har slått seg sammen med Sparebanken Sør. Jeg fikk veldig uprofesjonell og rotete behandling da jeg kontaktet banken angående så enkel sak som å flytte forfallsdato av mitt lån. Jeg kontaktet banken 3 ganger men dette resulterte i utrolig rot på mitt bankkonto; dobbel trekkning av lån og andre ubehageligheter. Jeg prøvde å kontakte min kunderådgiver 3 ganger men han var ikke tilgjengelig.

Søk boliglån hos flere banker
Søk boliglån hos flere banker med Lendo
Send én boliglånsøknad til flere banker. Se om du kan spare på å refinansiere boliglånet ditt hos en annen bank.
Eksempelrente: Eff. rente 5,76 %, lånebeløp 2 000 000 kr, nedbetalingstid 25 år, kostnad: 1 717 847 kr, totalt: 3 717 847 kr
Søk boliglån
Tilgjengelig kundeservice Helt uforpliktende

Hadde akkurat fylt 15 og bestilt meg BankID med det skjedde jo selvfølgelig en feil

Omtale av  Stephan S

Klomser vekk alt og bruker helt synsyk lang tid!!! Hadde akkurat fylt 15 og bestilt meg BankID med det skjedde jo selvfølgelig en feil ,error og alt det der. Så fant de ut at BankBrikken ikke var koblet opp til navnet mitt og når har dette gått over to uker!! Og nå har de sendt meg en ny bankId og det tar en uke før den kommer!! 3 uker for BankID!!

Sparebanken Sør

Har tilegnet profilen
Sparebanken Sør deltar på Bytt.no

Sparebanken Sør har tilegnet sin profil på Bytt.no og kan derfor svare på omtaler og invitere sine kunder til å dele erfaringer.

Alle bedrifter kan gratis tilegne sin profil på Bytt.no. Les mer om bedriftsportalen her.

Besvarer omtaler
Sparebanken Sør besvarer omtaler

Sparebanken Sør har de siste 12 månedene besvart omtaler fra sine kunder for å løse problemer, besvare spørsmål eller vise takknemlighet.

Alle bedrifter kan gratis besvare omtaler til sin profil på Bytt.no. Les mer om bedriftsportalen her.

Innhenter ikke verifiserbare omtaler
Sparebanken Sør henter ikke inn tilbakemeldinger

Sparebanken Sør benytter ikke Bytt.no sine invitasjonssystemer for å innhente omtaler - enten de er negative eller positive.

Alle bedrifter kan gratis få tilgang til verifiserte invitasjonsmetoder på Bytt.no. Det sikrer i større grad at omtalene bedriften innhenter er ekte og styrker troverdigheten. Les mer om bedriftsportalen her.

Oppdag nye selskaper i samme bransje

Søk blant tusenvis av selskaper
Sammenlign tusenvis av tjenester
AVBRYT
OK, JEG FORSTÅR