Fortum opplever for tiden en nøytral trend i kundevurderinger.
Klikk for detaljer
Vi fikk plutselig velkomstmail og telefon fra selger med takk for bestilling - 3.5.2021. Men jeg hadde ikke bestilt noe. Det viste seg at jeg hadde bestilt Obos medlemsstrøm 2.7.2020. Det tok altså TI MÅNEDER før vi hørte fra dem. Selger var sur. Da vi spurte kudneservice om hva som hadde skjedd, var det starten på en mailtråd med dårlige svar og surmuling fra Fortum. Vi har fått endret leverandør og kan virkelig ikke anbefale noen å gå for Fortum. De må ta tak i kundeservicen sin.
Hei Tormod. Det er veldig beklagelig å høre om denne opplevelsen du har hatt hos oss som din strømleverandør. Det kan tenkes at når du bestilte Obos Medlemsstrøm i Juli i fjor ble det registrert med oppstart nå i Mai. Systemene våre sender ikke ut velkomstmail og bestillingsbekreftelse før en avtale er aktiv hos oss. Situasjonen du forklarer rundt både selger og kundeservice er imidlertid ikke bra, og vi vil gjerne se nærmere på dette, både hendelse rundt avtale og kundebehandlingen du har fått. Vi setter også pris på å få tilsendt slike klager, så vi kan rapportere det videre til rette vedkommende. Ta gjerne kontakt med oss igjen, slik at vi kan få sett på saken. Vi kan nås på tlf 21496910, [email protected] eller via chat på vår hjemmeside: https://strom.fortum.no/kundeservice Håper å høre fra deg! Vennlig hilsen Celine Fortum
Jeg synes det er helt uakseptabelt at en telefonselger bokstavelig kaller deg for idiot og legger på røret, bare fordi du ikke takker ja til den strømavtalen han foreslår!!
Hei Arne E. Vi beklager på det aller sterkeste for dette, det er selvfølgelig helt uakseptabel oppførsel. Vi benytter oss av eksterne byråer når det kommer til strømsalg, og hendelsen slik du forklarer tar vi på største alvor. Våre selgere skal alltid være høflige, vennlige og respektfulle mot alle de ringer ut til, så her ønsker vi veldig gjerne at du tar kontakt med vår kundeservice slik at vi kan få rapportert inn dette. På den måten kan vår kvalitetssikringsavdeling gå igjennom samtalen og ta det videre med rette vedkommende dersom det har vært et brudd på våre retningslinjer. Ta kontakt med oss om hendelsen på tlf 21496910, [email protected] eller via chat på vår hjemmeside: https://strom.fortum.no/kundeservice Beklager så mye igjen, og håper å høre fra deg! Vennlig hilsen Celine Fortum
Det frekkeste jeg noen gang har opplevd. Plutselig får jeg regning fra Fprtum uten at jeg har snakket med dem engang og har annen leverandør!! Jeg vil se deres kontrakt jeg aldri har skrevet under på!! Pass på- dette er alvorlig!!
Total useriøst - høye priser! Dårlig oppfølging og det sendes både faktura samtidig fra de og Inkasso fra Solvencia! Jeg klagde på faktura som viste ett forbruk som var 3 ganger høyere enn ellers! Så sa de at de skulle se på saken - men istedenfor kom det inkassovarsel og faktura for andre gang og til slutt ble det totalt uoversiktlig! Ingen oppfølging på mine henvendelser heller! Til slutt betalte jeg bare for å bli kvitt de og byttet tilbake til min tidligere strømleverandør (3,5 måneder hos Fortum har til syvende og sist kostet meg like mye som ellers 7 måneder strømavtaler)! Hold dere laaaaaaaaaaaaaangt unna dette selskapet! Med mindre dere vil betale mye mer og får meget dårlig service i tillegg!
Dårligste kundeservicen jeg har vært borti. De har gode priser, men ikke når jeg nå har holdt på i 5 mnd med feil fakturaer, regninger som er sendt til min gamle adresse, betingelser som ikke stemmer etc. Dette etter å ha pratet med dem og gjentatte ganger prøvd å opplyse om ny bostedsadresse og om at fakturaer er feil. Fortsatt ikke ferdig og har også 4-5 inkassosaker som ble begynt siden Fortum aldri gjorde noe som helst:) hipp hurra. I samtale med kundeservice fikk jeg spørsmål om jeg trengte ordbok og om jeg skjønte noe som helst og at alt de hadde gjort var riktig og at jeg prøvde å utnytte systemet. Veldig saklig når jeg bare prøvde på å få fakturaene sendt til min adresse og når jeg fikk dem var de på mellom 6-700kr når jrg hadde blitt lovet fastpris på ca 400.
Telefonselger som farer med løgn og fanteri. Lurte meg til å si ja til en avtale som ikke stemte overens med det han lovet meg. Styr unna dette selskapet.
Opplevde at strømpriser gikk opp MASSE, etter 3 mnd. Lureri. ALDRI mer kunde der.
Ble kontaktet av selger på telefon som ville tilby meg og mitt ENK en bedriftsavtale som skulle være kjempebra. Når jeg mottar fakturaen blir jeg belastet for følgende: -Grønt valg -Donasjoner til regnskogfondet -Opprinnelsesgarantier fornybar strøm -Prisfrys -Papirfakturagebyr Dette er tjenester jeg IKKE ble gjort oppmerksom på over telefon, og jeg har aldri hatt en så stor strømregning noen gang. Mildt sagt jævlig skuffa, og forbannet. Styr unna.
Jeg ble over telefon overtalt til å tillate kartlegging av strømforbruk for å få et skreddersydd tilbud. På SMS viste det seg at dette var en bestilling av abonnement. Jeg vil ikke bestille abonnement og føler meg lurt. Jeg sendte umiddelbart e-post til Fortum om dette. Jeg fikk registreringsnummer på sak, men har ellers ikke hørt noe. Ellers gjør jeg aldri bindende avtaler over telefon og ser alvorlig på at et strømselskap går frem på denne måten. -Frode
Veldig fornøyd med at min avtale er blant de beste i markedet for spotavtaler
Her ble jeg rundlurt. Som jeg sa til dem, har jeg aldri i mitt liv har så høye strømregninger, som hos dem Fortum. Og da ble jeg lovet på tro og ære det stikk motsatte. De har flere ganger direkte løyet, fått meg til å tro annet fordi de vrei på sannheten OG unnlatt å fortelle om tilleggs kostnader. Fastbeløpet de skrøt over som er kun på 50,-, fikk de meg til å tro var fast nettleie. Og alle tilleggene som grønt valg og donasjone, sa de var en del fra strømbeløpet, og ikke TILLEGG til forbruket. De nevnte heller ikke papirfaktura gebyr på kr 99,-. OG de visste også at jeg ikke er momspliktig, og likevel ble det pålagt mva på fakturaene, det nevnte de heller ikke. På under 3 mnd har jeg betalt mer i strømregning til Fortum enn jeg gjorde til Fjordkraft på 1 helt år, hvorpå de bedyret at det ville bli billigere for meg å bytte til dem. Så STYR UNNA !!
En pågående selger mente at jeg ville spare mye på å bytte, jeg oppgå at jeg betalte 42 øre pr kwh, hvor hun sier at det er altfor mye, og at de kunne tilby en mye gunstigere avtale. Jeg byttet og resultatet ble at jeg betalte etter bytte ikke 42 øre men 74 øre pr kwh. Regningen fra Fortum kom da på kr 9400,- for feb mnd. I ettertid skjønner jeg at hun snakket om påslag og ikke total strømpris. Dette er en ufin måte å lure en kunde på, hun skjønte godt at jeg ikke snakket om påslag på 42 øre, det finnes nemlig ikke. Selger sier at jeg misforsto det som ble sagt, jeg sier dette er svindel. Aldri mer Fortun!
Har sendt e-post og sagt fra i telefonen om at jeg ikke ønsker å bli ringt opp av deres selgere. De respekterer ikke dette, og prøver til og med å spøke om det i telefonen. Så tør de faktisk å anbefale at man registrerer seg i Brønnøysundregisteret mot telefonsalg, som om det er noe nytt. Via e-post sier de at det tar hele 4 uker å få reservert meg, men det forklarer ikke hvorfor jeg 5 uker senere blir oppringt igjen.
Skiftet til e-Strøm hos Fortum for mange år siden da den var Billig den gangen. Ettervært har prisen og påslag blitt stadig dyrere. Selv spotprisen er dyrere hos Fortum enn hos de fleste andre leverandører! Og orientering om endringer i abb hos Fortum er total fraværende. eStrøm ble for en tid siden ikke tilgengelig lengre for nye kunder, men den ville fortsette for kunder som hadde den fra før ble det sagt. Men det stemte ikke! På nyåret -21 oppdaget jeg at mitt abb var endret til Fortum Marked den 1/8-20, og da uten å gi orientering. Ved kontakt kundeservice ble jeg møtt av en arrogant og lite kundevennlig rådgiver (dette var ikke første gangen) som kunne fortelle at de har sendt melding om dette i posten. Dette er nonsens tull da jeg har full kontroll på min postkasse. På "min side" hos dem er det en boks oppe til høyre som heter meldingsboks, og denne er for meldinger til/fra Fortum. Denne har ikke blitt brukt i det heletatt. En endring i avtale burde vært lagt inn her etter mitt syn. Vi har to avtaler, hjemme og på hytta. For to dager siden byttet jeg begge til Agva Kraft 12. Da Fortum oppdaget dette ble "min side" hos dem slettet og ikke lengre tilgjengelig selv om jeg fortsatt har faktura liggende der. Etter min erfaring med Fortum så fortjener dem ikke mere enn maks 1 stjerne! Styr langt unna Fortum!
Innlogging på nettsiden fungerer ikke, jeg har sendt to emailer de siste to uker uten å få svar og ingen svarer på kundetelefonen. Slik kundeservice er uakseptabel og det ligger an til bytte av strømleverandør.
Jeg fikk beskjed om når prisfrys ikke benyttes så er gammel avtale på lass. Men fakturagebyr og utgifter pr mnd på prisfrys kommer hver mnd. Ca 170 nok. Jeg har bed leverandøren fjerne prisfrys omgående. Hvis det ikke skjer biytter jeg leverandør omgående.