⚠️ BLAKK WEEK
SPAR OPPTIL 20.000 KR
BLAKK WEEK ⚠️
Sammenlign. Bytt. Spar.
HUS & HJEM
BEDRIFT & BORETTSLAG
MIN BYTT
BYTT.NO
Oversikt Omtaler Tjenester Mer ⋮ Skriv
Oppdatert november 2024
DNB Bank
1.5
1 371 verifiserte omtaler

DNB Bank omtaler og erfaringer

Ingen trend

DNB Bank har ikke nok data til å bli vurdert.

Klikk for detaljer

1.5
Dårlig
1 371 verifiserte omtaler
Kundetilfredshet
Kundeservice
Rådgivning
#115
Forferdelig
DNB Bank er rangert
#115 av 116 dagligbanker
15%
Forferdelig
15% anbefaler DNB Bank
til venner og kjente. Gjør du?
POPULÆRT 🔥
Søk boliglån hos flere banker med Lendo
Søk boliglån hos flere banker
Søk boliglån hos flere banker med én søknad gjennom Lendo
Eksempelrente: Eff. rente 5,76 %, 2.000.000, kr o/25 år. Kost 1.717.847 kr, tot 3.717.847 kr.

Utforsk 1 371 omtaler om DNB Bank

FILTRER OMTALER
125
56
60
133
997
SORTER OMTALER
SORTER ETTER HENDELSE
SORTER ETTER OPPLEVELSE
Tar 2 minutt
På en skala fra 1 til 5
Hvor fornøyd er du med DNB Bank?
Tar 2 minutt
5
4
3
2
1

Middels fornøyd

Omtale av  Ingar J

Sen til rentenedsettelse, dyrt å ta ut penger, bruke visa.

Profitterer på korona og nasjonal unntakstilstand. Meler egen kake. Tilbakeholdelse av informasjon

Omtale av  Maren T

DNB har ved flere anledninger sagt at de skal matche den renten vi kunne ha fått i Danske Bank (som har avtale med Akademikerne Pluss). Hver gang det skjer en renteendring, enten opp eller ned, får vi en rente som ikke lenger matcher. Da er vi nødt til å ringe opp, og på nytt gå igjennom den samme storyen. Det er ganske frustrerende og vitner om at kundeservice ikke dokumenterer noen form for dialog med sine kunder. Det er også tungtvint for oss å gang på gang måtte forklare at vi tidligere har blitt lovt at DNB skal matche det vi hadde fått i Danske. Under forrige renteendring (korona) måtte vi igjen ringe DNB da vi kun fikk 2.14% (44bp nedgang). Renten vår ble da satt ned fra 2.14% til 1.8%, fremdeles høyere enn Danske. Da fikk vi beskjed om at de ikke kunne gjøre noe mer, noe som åpenbart er svada. Vi ønsket også å få fastrentetilbud, men her hadde de ingen interesse å matche Akademikerne - nei, det gjaldt jo kun flytende rente fordi "fast rente er fast". Veldig lite faglig argumentasjon her, ei heller gav det noe snev av fornuft. Mitt inntrykk er at DNB kun er opptatt av sin egen rentemargin, altså optimere differansen av den renten de får fra Norges Bank og den som de prissetter til sine kunder via banklån, o.a. Det tok flere dager før DNB satt ned renten etter Norges Banks reduksjon, de smykket seg mao med mange dagers veldig høy rentemargin og rett og slett profitterte grovt på denne nasjonale og globale unntakstilstanden. I Norge og verden globalt snakkes det om dugnader. Det snakkes om at alle må bidra. Om solidaritet, medmennskelig og omtenksomhet. DNB, derimot, tenker kun butikk og økonomi. De velger å profittere på situasjonen og tar seg god tid til å redusere renten. I tillegg reduserer de renten lite over blant hele sin kundemasse. Vi har en veldig lav gjeldsandel og har en rikelig økonomi og således betjeningsevne som burde plassere oss i det laveste siktet hva gjelder et risikoperspektiv for betjening av lån. Det fremstår derfor som ganske overraske at vi i starten ikke fikk hele 0.85% reduksjon (men kun HALVPARTEN! - 0.44%). Det får meg til å tenke at de trolig gjør dette med de fleste - setter ned renten kun litt for å opprettholde sin relativt gode rentemargin pga Norges Banks lave rente og dermed skummer fløten og meler egen kake - profitterer på unntakstilstanden. Det er nok mange der ute som ikke vet at de kunne fått en bedre deal, både i DNB eller ved konkurrerende banker. Det er nok også mange som ikke orker å ta fighten lenger, fordi det er tungrodd å sitte 2t i telefonkø. Det er heller ikke mulig å forhandle eller få ned renten via Boliglånschat - den har nemlig DNB tatt ned, og ber folk ringe inn i stedet. DNB vet nok trolig her at de fleste vil gi opp etter å sittet 1-2t i telefonkø, så nok en gang kommer de seirende ut.

Digital kontakt oppleves som umulig, tlf.kontakt tar altfor mye tid pga venting...

Omtale av  Liz

Chat-tjenesten er en vits, helt ubrukelig!!!! Svarene var rotete og irrelevante. Hvorfor kan de ikke nås på e-mail?? Jeg kan ikke mene noe om kunderådgivningen når jeg ikke får tak i en rådgiver...

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 21:54

Hei Liz! Usikker på hvilken tjenester du refererer til når du sier chat-tjenesten. Vi har i en begrenset periode hatt en egen åpen chat-løsning på våre sider for å besvare generelle spørsmål rundt forsikring og økonomi i forbindelse med Korona-utbruddet. Videre har vi en chat-bot som kan svare deg på enkle spørsmål dersom du starter en chat fra åpne sider. Felles for disse to chat-løsningene er at du kan få svar på generelle spørsmål. Det vil si at du ikke vil kunne få svar på spesifikke ting som angår ditt kundeforhold. Grunnen til dette henger sammen med hvorfor vi heller ikke har noen epost-adresse. Dette går på sikkerhet. Vi ønsker ikke og kan ikke gå inn på spesifikke kundeforhold over usikre kanaler. Vi er nødt til å vite at vi snakker med riktig kunde. Trenger du å snakke med en rådgiver utover generelle spørsmål er vi tilgjengelige på telefon 915 04800, via chat i innlogget nettbank (logg inn i nettbanken og start en chat der), eller via meldinger som du kan sende fra postkassen i nettbanken din. Håper det ga svar på det du lurte på! Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen

Grådige

Omtale av  Trond

Som god kunde med fast og trygg jobb opplever jeg at de setter ned renten, men at renten er 0.1 % over veiledende pris. Fikk god rente når jeg ringte, men har fått nok og bytter bank. Håper flere gjør det!

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 21:53

Hei Trond! Takk for tilbakemeldingen. Det er vanskelig å kommentere et lån her. Usikker på hva du viser til som veiledende pris, men vi har nylig satt ned renten i to omganger med virkning fra 5. april. Ta gjerne kontakt med oss på telefon eller send en melding fra postkassen i nettbanken din så kan vi ta en nærmere kikk på det sammen og ta en prat. Ønsker deg en strålende dag videre så lenge :) /Jørgen

Satt ned renten i dag med 0,5% etter Norges Bank har satt ned 1,5% :-/

Omtale av  Tore H

For en kynisk bank.... De "NARRET" meg over fra Sbanken og ga meg samme rente for 1 år siden. I dag har jeg (etter justering i dag ca 0,35% høyere rente :-( enn de i Sbanken) Fikk først en melding om at renten ble satt ned 0,35% etter at Norges bank satt renten ned 0,5% ... Greit nok. Fikk deretter en mail om at vi kunne se bort fra denne. Norges Bank satt ned renten ytterligere 1% (ett helt prosent poeng) og fikk i dag (3/4-20) mail om at de hadde satt min rente ned 0,5% fra den første jeg hadde (altså hele 0,15%) lavere en det jeg først fikk varslet.... tross at renten gikk ned 1,0% i tillegg til 0,5% fra tidligere. De har altså selv fått en lettelse på 1,5% mens jeg har fått 0,5%. Har aldri misset ett avdrag og har mer enn 60% sikkerhet for lånet. Jeg har også alle forsikringene mine i DNB (etter de fikk fasit og matchet prisen jeg hadde) og betaler nesten 3000,- i mnd. for de. Kommer nok til å forlate DNB både med forsikring og lån etter dette. De er ikke med på noe som staten subsidierer slik jeg oppfatter det. Uansett... de driter vel egentlig i menig mann føler jeg. Fikk bare et svada svar når jeg tok dette opp med min kontakt person i banken... Dette kan ikke jeg gjøre noe med....:-//// men ... vi... jada---- får svar i påsken kanskje.

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 21:53

Hei Tore! Litt vanskelig å kommentere lånet ditt uten at vi får tatt en kikk på det sammen. Renten ble nylig satt ned to ganger. Totalt en justering ned inntil 0,85%. De alle fleste lån er justert ned med 0,85% men de som allerede hadde en veldig god rente har fått en noe mindre justering. Disse lånene skal likevel være meget konkurransedyktige. Anbefaler deg å ta kontakt med oss på telefon eller ved å sende en melding fra postkassen i nettbanken din så kan vi ta en kikk på lånet sammen og ta en prat. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen

Søk boliglån hos flere banker
Søk boliglån hos flere banker med Lendo
Send én boliglånsøknad til flere banker. Se om du kan spare på å refinansiere boliglånet ditt hos en annen bank.
Eksempelrente: Eff. rente 5,76 %, lånebeløp 2 000 000 kr, nedbetalingstid 25 år, kostnad: 1 717 847 kr, totalt: 3 717 847 kr
Søk boliglån
Tilgjengelig kundeservice Helt uforpliktende

Greier ikke å få avsluttet kundeforhold

Omtale av  Audun

Prøvd nå i 2 år å avslutte mitt kundeforhold hos DnB de sier om og om igjen at ja det skal vi fikse, har ingenting der unntatt en tom konto.

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 21:53

Hei Audun! Avslutning av kundeforhold skal ikke være noen komplisert sak så jeg er litt usikker på hva som har skjedd her. Vi får dessverre ikke sett nærmere på det her, men ta kontakt på telefon eller via nettbank så lover jeg at vi fikser det for deg umiddelbart. Ønsker deg en god dag videre så lenge! /Jørgen

Lureri

Omtale av  Gazmend

De øker og øker renten, rett etter signatur. Kjenner flere som har samme lånet, men med ulik rente. Anbefales å undersøke markedet der rente og betingelser er MYE mer lønnsomt.

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 21:52

Hei Gazmend! Vi har den siste perioden senket renten to ganger. Vi får dessverre ikke sett på lånet ditt her, men ta gjerne kontakt på telefon eller send oss en melding fra nettbanken din så kan vi ta en kikk på lånet ditt og ta en prat om dette. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen

Dårlig bank

Omtale av  Alex

Uforstårlig avslag på finansieringsbevis. Dårlig kundebehandling. De bryr seg mest på å tjene mest mulig penger på alt. Kunder er null verdt.

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 21:52

Hei Alex! Kunder er det mest verdifulle vi har og er selvfølgelig det vi bryr oss aller mest om. Det er vanskelig å kommentere avslag på finansieringsbevis uten at vi får sett på søknaden din, men dersom du er usikker på hva som var grunnen til at vi ikke kunne innvilge lånet så ta gjerne kontakt med oss på telefon eller via postkasse i nettbanken så undersøker vi det for deg. I korte trekk er det ikke banken alene som bestemmer om man kan få lånet man ønsker. Man må også oppfylle krav som er satt av finanstilsynet. Dette går på sikkerhet i form av egenkapital og hvor mye man kan totalt kan låne i forhold til inntekt. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen

Feil informasjon gjentatte ganger vedrørende boliglån.

Omtale av  Charlie

For noen år siden søkte jeg om et lite lån på min nedbetalte leilighet, lånet var på cirka 15% av boligens verdi. Avtalen var et rammelån på kr. 400 000,- bare i tilfelle noe skulle skje. Banken tok pant i min bolig på dette beløpet kr. 400 000,-. Jeg valgte fastrentelån for å ha forutsigbare utgifter, men jeg ble aldri informert om at jeg da ikke kunne få rammelån ( hvilken vanlig bankkunde skjønner sånne ting) men de tok likevel pant i boligen på den avtalte summen av rammelånet. Et par år etter trenge jeg å øke lånet med kr. 20 000,- og fant da ut at jeg ikke hadde noe rammelån, hvilket vil si at kundebehandleren som gav meg lånet ikke kunne sine saker. Etter at fastrenteperioden var over kontaktet jeg banken for å høre om det nå kunne gjøres om til et rammelån på det beløpet banken allerede hadde som pant i min bolig. Joda, det var ingen problem, det var en enkel proforma sak som kostet kr. 750,-. Dagen etter ringte jeg igjen banken for å forhøre meg om det praktiske. Da viser det seg at kundebehandleren jeg snakket med dagen før ikke hadde gitt riktige opplysninger, igjen, dette ville nemlig være en vanlig lånesøknad som kostet kr. 2500,- på et lån som de allerede hadde behandlet og innvilget og hadde pant i min bolig på. Man må spørre seg hvilken kunnskap, for ikke å snakke om utdannelse, kundebehandlere i DnB har? I tillegg endrer de på renter, både på innskudd og på lån uten å informere meg på noen som helst måte, bortsett fra gjennom media. I tillegg snakker man med en datamaskin når man ringer og dersom datamaskinen ikke forstår hva du sier, kanskje fordi det er vanskelig å forklare helt nøyaktig, så blir samtalen bare avsluttet, selv om man kanskje har ventet i både 20 og 30 minutter på å komme gjennom på telefonen. Det er ingenting jeg vil si er bra med banken, de kan bli bedre på alt, bortsett fra utbytte til sine aksjonerer da!! Jeg har vært kunde i banken siden den gang det var Postbanken, jeg var 16 år og satte mine første penger inn på en rød bankbok. Nå er jeg 52 år og dette er mine erfaringer etter at DnB tok over det som en gang var en folkebank og ble til DnB. Jeg synes det er en stor skam, og det uten å nevne all negativ omtale i pressen om veiledning til velstående kunder om utenlanske bankkontoer for å slippe å betale sin del av det samfunnet de lever i osv osv osv.

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 17:11

Hei Charlie! Takk for at du deler din historie. Dersom du har fått gal informasjon i forbindelse med etablering av lånet må jeg få lov til å beklage det. Når du tar opp et lån skal du selvfølgelig bli informert om hvilket lån det er snakk om. Når det kommer til endring av nåværende lån og priser for dette er det vanskelig å kommentere her uten at vi får sett på selve lånet da det avhenger av flere ting. Send oss gjerne en melding fra postkassen i nettbanken din så får vi gått opp det som har skjedd med riktig rådgiver og sørget for at vi finner en løsning på dette for deg. Når det kommer til varsel om renteendring så har vi varslingsplikt på dette. Både på innskudd og utlånsrenter. Varsel om endring av rente vil du motta i postkassen i nettbanken din for alle produkter som får endring av renten. Dersom du ikke bruker nettbank sendes varsel per post. Angående ventetid så har vi den siste tiden hatt et stort trykk på vår boliglånsavdeling. Vi er i en ekstraordinær situasjon der mange ønsker å komme i kontakt med oss angående boliglån grunnet endret økonomisk situasjon og rentejustering. Dette har dessverre ført til lengre ventetider enn det vi ønsker og vi jobber på spreng for å hjelpe alle som tar kontakt. Dersom det ikke haster kan du sende en melding til vår låneavdeling fra postkassen i nettbanken din så får du svar der :) Håper å høre fra deg og ønsker deg en riktig god dag videre så lenge! /Jørgen

Verdens beste bank

Omtale av  Erling

Ingen ord kan beskrive hvor fornøyd jeg er med å ha DNB som min hovedbankforbindelse. Ingen nettbank/mobilbank kan måle seg med DNB sin(Jeg har prøvd flere). Kundeservicen er fenomenal, Akjsehandelen går på skinner og rådgiverne er utrolig hjelpsomme. Ekstremt positivt er det samfunnsansvaret DNB tar for Norges samfunn. De gjør en god jobb og gir mye tilbake til oss innbyggere i Norge. Alt i alt, ingen over og ingen ved siden av.

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 17:10

Hei Erling! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Ønsker deg en strålende dag videre så lenge :) /Jørgen

Søk boliglån hos flere banker
Søk boliglån hos flere banker med Lendo
Send én boliglånsøknad til flere banker. Se om du kan spare på å refinansiere boliglånet ditt hos en annen bank.
Eksempelrente: Eff. rente 5,76 %, lånebeløp 2 000 000 kr, nedbetalingstid 25 år, kostnad: 1 717 847 kr, totalt: 3 717 847 kr
Søk boliglån
Tilgjengelig kundeservice Helt uforpliktende

Skurker

Omtale av  Martin

Første til å sette opp renten, siste til å sette ned. Unnskylder seg alltid hvorfor de ikke klarer å sette den ned med mer enn de gjør. Forskjellsbehandler kunder med ulike renter. Gir deg konsekvent dårlig rente med mindre du følger med og sjekker og klager. De lærer aldri, selv etter mange klager fra samme forbruker. Styr unna. De tror de kan gjøre som de vil.

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 17:09

Hei Martin! Takk for at du skriver til oss. Det er leit å høre at dette er inntrykket du har av oss. Dersom det er de siste rentejusteringene du viser til så var vi den første banken til å justere renten, begge gangene. I første omgang skulle renten telle fra 1. mai som er tidligere enn det som er normalt etter varslet renteendring. Vi klarte likevel å endre denne til å gjelde fra senest 5. april. De alle fleste lånene ble justert med totalt 0,85%. De som ikke fikk like mye i rentejustering hadde allerede en svært god rente og vil likevel ha en konkurransedyktig rente etter justeringene. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen

utnytter renteoppgang/nedgang på boliglånkunder

Omtale av  Magnus

Hei, jeg har kun vært kunde i et halvt år. Dette har vært kun til boliglån ettersom de matchet et annet tilbud fra danske bank. Når jeg skulle skrive under så får jeg vite at den renten ikke gjelder lenger, så da starter jeg med en høyere rente. Når renten først går ned så er de dårlige til å redgjøre for seg ved spørsmål og skylder ofte på at de ikke vet hva som skjer fremover og at problemer med interne systemer er grunnen for at det tar lang tid. Flere jeg har snakket med som bruker denne banken har fått ulik rente nedsetting noe som betyr at det i stor grad forskjellsbehandler kundene sine og man må hele tiden passe på selv om man ikke vil ende opp med å betale for mye. Svært skuffende første inntrykk !

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 15:56

Hei Magnus! Takk for at du skriver til oss. La meg først poengtere at renteendringen som har skjedd i det siste har blitt gjort i en ekstraordinær situasjon. Likevel har vi senket renten to ganger, begge gangene som første bank. Totalt er renten justert med inntil 0,85%. Det stemmer at ikke alle får den samme justeringen. De som ikke har fått justert renten med 0,85% har allerede en veldig god rente og vi skal fremdeles være konkurransedyktige på pris. Det er flere ting som gjør at et lån ikke er likt et annet. I hovedsak går dette på type lån og sikkerhet. Ekesmpelvis kan du se våre prislister for en oversikt over forskjellige typer lån og veiledende pris på disse. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen

Drittbank...Skal ikke senke renten på boliglån og innskudd før 1. mai

Omtale av  Lise T

Skal ikke senke renten på boliglån og innskudd før 1. mai.....det er vel på tide å skifte bank....Lise Tandberg

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 15:55

Hei Lise! Det stemmer at dette var den opprinnelige datoen for når renten skulle tre i kraft. Vi klarte likevel å fremskynde denne slik at ny rente gjelder fra senest 5. april. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen

DNB Bank: Markedets grådigste bank

Omtale av  Jørgen

DNB er en grådig bank, som kun tenker på å maksimere egen profitt. Renten ligger konstant godt-over markedet. De er trege til å sette ned lånerenten. Dette er for å gni hver eneste krone ut av kundene sine. Noe som denne mailen beskriver etter at Norges Bank hadde satt ned renten: Hei. Og takk for henvendelsen din. Renten på dine lån er endret til 2,64% med virkning fra 01.05.20. Varsel sendes som planlagt innen førstkommende tirsdag.

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 15:55

Hei Jørgen! Vi har satt ned renten to ganger i det siste, begge gangene som første bank. Det stemmer at opprinnelig dato for når ny rente trer i kraft var 01.05. Dette er tidligere enn det som er normalt. Vi klarte likevel å få fremskyndet dato for når renten trer i kraft ytterligere. Ny rente gjelder derfor fra senest 5. april. Ønsker deg en strålende dag videre så lenge! /Jørgen

Gosser seg på andres elendighet

Omtale av  Andreas

Nekter å sette ned boliglånsrenten før 1. mai. Gosser seg på andres elendighet i denne krisen.

Søk boliglån hos flere banker
Søk boliglån hos flere banker med Lendo
Send én boliglånsøknad til flere banker. Se om du kan spare på å refinansiere boliglånet ditt hos en annen bank.
Eksempelrente: Eff. rente 5,76 %, lånebeløp 2 000 000 kr, nedbetalingstid 25 år, kostnad: 1 717 847 kr, totalt: 3 717 847 kr
Søk boliglån
Tilgjengelig kundeservice Helt uforpliktende

Stolt over å være frekk

Omtale av  Tuze

Gjennomgående ekstremt uhøflig kundeservice og "rådgivere" that don't give a sh#t. Vilje til å gjøre forretninger med privatkunder ville være en god start.

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 15:54

Hei Tuze! Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i dette. Dersom du har opplevd at en av våre rådgivere har vært frekk så beklager vi dette. Vi setter da stor pris på om du vil sende oss en melding fra postkassen i nettbanken så får vi mulighet til å gå dette opp. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen

Har tilegnet profilen
DNB Bank deltar på Bytt.no

DNB Bank har tilegnet sin profil på Bytt.no og kan derfor svare på omtaler og invitere sine kunder til å dele erfaringer.

Alle bedrifter kan gratis tilegne sin profil på Bytt.no. Les mer om bedriftsportalen her.

Besvarer omtaler
DNB Bank besvarer omtaler

DNB Bank har de siste 12 månedene besvart omtaler fra sine kunder for å løse problemer, besvare spørsmål eller vise takknemlighet.

Alle bedrifter kan gratis besvare omtaler til sin profil på Bytt.no. Les mer om bedriftsportalen her.

Innhenter ikke verifiserbare omtaler
DNB Bank henter ikke inn tilbakemeldinger

DNB Bank benytter ikke Bytt.no sine invitasjonssystemer for å innhente omtaler - enten de er negative eller positive.

Alle bedrifter kan gratis få tilgang til verifiserte invitasjonsmetoder på Bytt.no. Det sikrer i større grad at omtalene bedriften innhenter er ekte og styrker troverdigheten. Les mer om bedriftsportalen her.

Oppdag nye selskaper i samme bransje

Søk blant tusenvis av selskaper
Sammenlign tusenvis av tjenester
AVBRYT
OK, JEG FORSTÅR